Internettkunder skal sikres råderett over egen internettilknytning. Nå har viktige aktører blitt enige om felles retningslinjer for nettnøytralitet.
Selskaper som håndterer internettrafikk skal behandle all trafikk likt, uten å begrense eller blokkere enkelte tjenester og innholdsleverandører.
Det er det den norske internettbransjen, Post- og teletilsynet, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har sagt seg enige i, når de nå slutter seg til felles retningslinjer for nettnøytralitet.
- Det må være opp til den enkelte bredbåndskunde å velge hvordan båndbredden skal benyttes. Kvaliteten på innholdstjenester må ikke påvirkes av avtaler, preferanser, Økonomiske fordeler eller andre forhold hos nettleverandøren, sier Thomas Nortvedt, rådgiver i Forbrukerrådet, på Forbrukerrådets nettsider.
Det finnes få eksempler på at norske leverandører av bredbånd har prioritert innhold som de får betalt for å formidle, men det er likevel grunn til å være på vakt, mener Forbrukerrådet.
- Når internettleverandører tilbyr eget innhold og tjenester i konkurranse med andre aktører, er det særs viktig med kjøreregler som sikrer alle samme tilgang og kvalitet, sier Nortvedt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger