Foto: REUTERS
Foto: REUTERSVis mer

Enighet om nettnøytralitet

Post- og teletilsynet, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet fornøyde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Internettkunder skal sikres råderett over egen internettilknytning. Nå har viktige aktører blitt enige om felles retningslinjer for nettnøytralitet.

Selskaper som håndterer internettrafikk skal behandle all trafikk likt, uten å begrense eller blokkere enkelte tjenester og innholdsleverandører.

Det er det den norske internettbransjen, Post- og teletilsynet, Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har sagt seg enige i, når de nå slutter seg til felles retningslinjer for nettnøytralitet.

- Det må være opp til den enkelte bredbåndskunde å velge hvordan båndbredden skal benyttes. Kvaliteten på innholdstjenester må ikke påvirkes av avtaler, preferanser, Økonomiske fordeler eller andre forhold hos nettleverandøren, sier Thomas Nortvedt, rådgiver i Forbrukerrådet, på Forbrukerrådets nettsider.

Det finnes få eksempler på at norske leverandører av bredbånd har prioritert innhold som de får betalt for å formidle, men det er likevel grunn til å være på vakt, mener Forbrukerrådet.

- Når internettleverandører tilbyr eget innhold og tjenester i konkurranse med andre aktører, er det særs viktig med kjøreregler som sikrer alle samme tilgang og kvalitet, sier Nortvedt.


(NTB)