ENIGHET: Halvor Vatnar, fagforeningsleder for pilotene, og flygesjef Tomas Hesthammer kommer ut fra Norwegians krisemøte med pilotenes fagforening Parat hos advokatfirmaet BA-HR på Tjuvholmen.
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB Scanpix
ENIGHET: Halvor Vatnar, fagforeningsleder for pilotene, og flygesjef Tomas Hesthammer kommer ut fra Norwegians krisemøte med pilotenes fagforening Parat hos advokatfirmaet BA-HR på Tjuvholmen. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB ScanpixVis mer

Enighet om overtidsavtale i Norwegian

Norwegian har lovet å ansette 50 nye piloter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter åtte timers forhandlinger er Norwegian og flygernes fagforening enige om en ny overtidsavtale, ifølge E24. Dette etter intense dager med mange kanselleringer og sterk ordbruk fra begge sider.

Avtalen innebærer at den mye omtalte fridagsavtalen videreføres. Dette gjør det mulig for Norwegian å få piloter til å jobbe på dager da de egentlig har fri, og dermed unngå kanselleringer på grunn av mannskapsmangel.

Men den langsiktige løsningen er at Norwegian Pilot Union (NPU) har fått gjennomslag for å ansette flere faste flygere. Dette vil minske behovet for å kjøpe fridager.

- Vi har skrevet under en avtale om at Norwegian ansetter minst 50 nye piloter. Det har vært det viktigste for oss, sier Halvor Vatnar, lederen for NPU, til Dagbladet.

Norwegians kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik bekrefter enigheten.

- Det aller viktigste nå er at vi får ro rundt fridagskjøpavtalen, og at flyene blir bemannet, slik at kundene kommer seg dit de skal i sommer. Med tanke på framtida: Norwegian vokser og vil ha bruk for flere piloter framover, sier Skånvik til Dagbladet.

Begrensninger

Norwegian har vært plaget med en rekke kanselleringer i sommer, på grunn av flygermangel. Disse har skjedd omtrent samtidig som avtalen mellom selskapet og pilotene om fridagskjøp går ut.

Mye har vært sagt om pilotenes fridagsavtale, som regulerer hvor mange fridager pilotene kan jobbe ved mangel på mannskap. Avtalen ble sagt opp 1. juli, men i og med dagens enighet blir den gjeninnført, opplyser Vatnar.

- Den er gjeninnsatt i sin opprinnelige form, men fra 1. januar legges det en noe større begrensning på antallet fridager som kan kjøpes, sier NPU-lederen.

Han opplyser at det ikke vil bli forhandlet om noen ny fridagsavtale.

- Det viktigste er at det ansettes flere piloter. Utgangspunktet vårt har hele tida vært at bemanningen dekkes av faste piloter, sier Vatnar.

- I Norwegians interesse

Han framholder at dagens avtale også er i selskapets interesse.

- Det tjener ingen å leie inn folk til dobbel pris og presse pilotene. Og kundene må få produktet de har betalt for. Det er forferdelig at folk blir stående på flyplassen og ikke kommer seg på ferie, sier NPU-lederen.

Han opplyser at pilotforbundet nå har sendt ut en melding til sine medlemmer om å si ja til ekstravakter - dersom de har kapasitet og orker.

Vatnar oppfatter det som at Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik på Dagsrevyen lørdag framstilte det som om pilotene hadde samordnet sykefravær for å presse selskapet. Han har krevd en offentlig beklagelse på TV.

- En unnskyldning hadde vært bra, men jeg tar til etterretning at det til nå ikke har skjedd, sier han.

I overenskomsten med pilotene slår Norwegian fast at det ikke har vært økt sykefravær i den aktuelle perioden.