Enorme ødeleggelser ved Gjønnes stasjon

- Vi klør oss i hodet. Hva i all verden har skjedd, spør politiet i Asker og Bærum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Politiet og eksperter klør seg i hodet over scenene som møtte dem ved Gjønnes stasjon i Bærum i dag morges.


- Det er store ødeleggelser. Jernbanelinja er flyttet på og det er store sprekker i betongelementene. Der ser ut som det har vært en eksplosjon, samtidig som det ikke finnes noe krater eller fysiske merker som ville ha vært der hvis det var en eksplosjon. Vi har til og med ringt jordskjelvsenteret, men det har ikke vært jordskjelv, sier operasjonsleder Linda Grandalen ved Asker og Bærum politidistrikt til Dagbladet.no.

Mysterium

Det er rett og slett et stort mysterium. Sporlinjene ved Gjønnes tilhører Kolsåsbanen, som rustes opp i disse dager. Derfor er det bare trikken som ferdes på linja. Den siste gikk i natt.

- Det må ha skjedd sent i natt eller tidlig i dag morges, sier informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift AS til Dagbladet.no.

- Her har kolossale krefter vært i sving - helt enorme krefter. Selve stasjonen er flyttet tre meter, og perrongen er flyttet over i motgående spor. Det er et stort mysterium. Hvordan kan dette ha skjedd uten at noen har sett, hørt eller merket noe, sier Rydmark med klar forundring i stemmen.

Jernbaneverket i søkelyset

Men i ettermiddag har geologer, sporveiseksperter og politiet begynt å utforme en teori. Søkelyset rettes nå mot storebror Jernbaneverket, som leier nabotomta til Gjønnes stasjon.

ENORME KREFTER: Togsporet er flyttet flere meter av de mystiske kreftene som rammet Gjønnes stasjon i natt eller dag tidlig. Foto: Dagbladet.no-leser
ENORME KREFTER: Togsporet er flyttet flere meter av de mystiske kreftene som rammet Gjønnes stasjon i natt eller dag tidlig. Foto: Dagbladet.no-leser Vis mer

- Det vi nå i ettermiddag vet, er at de har lagret store mengder fyllmasse her i forbindelse med utbyggingen av nytt dobbeltspor til toget, forteller Rydmark.

- I følge vitner og det politiundersøkelsene har kommet frem til, kan denne massen ha begynt å bevege på seg i tretiden i natt. Den kan ha satt leiren i grunnen i bevegelse, og presset den opp og skapt en «krigssone» ved stasjonen, sier han til Dagbladet.no i ettermiddag.


Fremdeles mystisk

Politiet understreker imidlertid at det fremdeles er et mysterium. Nå sperres hele området av, og det blir holdt vakt frem til flere eksperter kan undersøke videre i morgen.

- Vi har ikke kommet frem til en løsning på hva som er skjedd. Men det er mye leire under sporet og ved siden av, sier Grandalen fra Politiet.

- En geolog fra Jernbaneverket har bistått oss i dag. Og vi har foretatt en rundspørring i nabolaget, sier hun.

Lysglimt og smell

En av naboene opplyser til politiet at det både var et smell og et lysglimt i området i natt.

Enorme ødeleggelser ved Gjønnes stasjon

- Han hørte et smell og så et lysglimt en gang mellom 01.00 og 03.00. Vår teori er at dette kan være da en strømkabel med 800 volt falt ned og traff skinnegangen. Dette tyder på at det da var bevegelse i leiremassene, sier operasjonslederen til Dagbladet.no.

Hun understreker hvor store krefter som har vært i sving.

- Sporet og stasjonsområdet er løftet opp omlag tre meter i høyden - i tillegg til at det hele er vridd, sier hun til Dagbladet.no.

Hun bekrefter at jordmassene på nabotomta har vært i bevegelse, men hvorvidt massene alene er forklaring på mysteriet sier hun er høyst usikkert inntil videre undersøkelser er gjort.

- Men vi har funnet en hjullaster som mer eller mindre hang i et hull på nabotomta, sier hun.

Fryktet personskade

En ting var både politi og sporveisekspertene klare på tidligere i dag: Dette er ikke utført av spøkefugler på vei hjem fra fest.

- Nei, hvis det ikke er jordskjelv, kan jeg rett og slett ikke skjønne hva annet som kan ha hatt så store krefter, sa Rydmark. Men nå er altså fyllmassene til Jernbaneverket en mulig løsning på mysteriet.

- Vi klør oss i hodet. Vi vet rett og slett ikke hva som har skjedd. Og det er ikke registrert på jordskjelvsenteret, sa operasjonsleder Grandalen.

- Vår første tanke var at noen kunne være skadet - men heldigvis har vi ikke funnet noen i nærheten av området, sier Rydmark.

Stengt i flere måneder

Strekningen er opprinnelig ment for T-banen, men under opprustningsarbeidet som pågår er det trikken som låner sporene.

- Heldigvis vil ikke dette forsinke trikken. Siste oridinære stopp er på Bekkestua. Strekningen som er rammet fører til et trikkeverksted, og kjøres således uten passasjerer, sier han.

Derfor er det usikkert om Ruter, som sporveiene nå heter, vil prioritere å reparere den ødelagte stasjonen før eventuelt utbyggingen av Kolsåsbanen kommer dit.

FLYTTET: Selve stasjonen og perrongen er flyttet flere meter. Mannskapene fra sporveiene fikk seg en stor overraskelse.