Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Kamp på Fellesforbundets landsmøte

- EØS har rasert transportnæringen

For norske transportarbeidere har EØS-avtalen vært ødeleggende. Det sier tillitsvalgte fra Transportarbeiderforbundet, som nå er en del av Fellesforbundet. De vil ut av EØS.

MOT EØS: Leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum (til venstre), leder i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark og leder i Oslo Transportarbeiderforening Pål Aronsen sier at EØS-avtalen har rasert norsk transportnæring, og vil stemme for å gå ut av avtalen. Her er de på vei til Fellesforbundets landsmøte. Foto: Nina Hansen/Dagbladet
MOT EØS: Leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum (til venstre), leder i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark og leder i Oslo Transportarbeiderforening Pål Aronsen sier at EØS-avtalen har rasert norsk transportnæring, og vil stemme for å gå ut av avtalen. Her er de på vei til Fellesforbundets landsmøte. Foto: Nina Hansen/Dagbladet Vis mer

Onsdag skal de stemme over den betente EØS-saken på landsmøtet i Fellesforbundet. Transportarbeiderforbundet har 60 delegater av 535 i alt på landsmøtet. Tre av dem er Nina Risinggård fra Vestfold-Telemark, Roger Moum fra Vestland og På Aronsen fra Oslo.

De vil ha Norge ut av EØS-avtalen.

- Vi kommer fra et nei-forbund. Vi har to ganger sagt at Norge må ut av EØS-avtalen, og har ikke endret oppfatning, sier leder av Oslo Transportarbeiderforening, Pål Aronsen, til Dagbladet.

- EØS-avtalen har etter EU-utvidelsen i 2004 betydd en veldig negativ utvikling på transportnæringen i Norge. Transporten er internasjonal, det handler om import og eksport, men mye av transporten har forsvunnet fra norske transportselskaper og har gått til østeuropeiske, useriøse transportselskaper som kjører i Norge på helt andre lønns- og arbeidsvilkår enn hva vi er vant til.

- Ført til sosial dumping

- EØS-avtalen har uten tvil vært negativ for transportbransjen. Så vårt syn på EØS står nok fast blant de fleste transportarbeiderne, sier Moum, som også sitter i forbundsstyret i Fellesforbundet.

- Men nå har vi jo kommet inn i et nytt forbund der det også er andre sterke interesser. Det er sterke bransjer som deler vårt syn på at EØS skaper sosial dumping, og som også ønsker seg ut av EØS.

- Så har vi noen i eksportrettet industri som har et helt annet syn. Det har kommet forslag til landsmøtet om at EØS-avtalen er verdens beste handelsavtale, som vi for alt i verden må ta vare på. Med dette utgangspunktet tror jeg det vil være vanskelig å komme ut av landsmøtet med enighet i salen, sier Moum.

Østeuropeere dominerer

Risinggård og Aronsen forteller at særlig turbilnæringen, transporten fra cruisebåtene til hotellene, er nærmest totalt overtatt av utenlandske selskaper. I tillegg er langtransporten dominert av østeuropeere.

- EØS-avtalen har ødelagt transportnæringen. Det er ikke sjåførene som ødelegger, selvsagt, de får bare beskjed. Det er bakmennene, de som eier transportselskapene og de som kjøper, som vi må få ordentlige regler for, sier Risinggård.

Tviler på handlingsrommet

- Er det et handlingsrom i EØS-avtalen som ikke brukes i dag?

- Det er jo et handlingsrom. Det er tusenvis av direktiver som har kommet til Norge, og alle direktivene har vel et handlingsrom. Men hvor mange ganger er det brukt? Jeg kjenner ikke noe til det, sier Aronsen.

- Når det gjelder vikarbyrådirektivet så gikk fagbevegelsen gikk mot det, og det var flertall mot på venstresida. Men regjeringen til Jens Stoltenberg innførte det uansett. Så jeg har ikke noen positive erfaringer med bruk av handlingsrommet. Det kom ikke mye ut av det, sier Nina Risinggård.

Kampvotering

Det går mot kampvotering på landsmøtet. Enten blir det nei mot EØS, eller så blir det vedtak om en utredning om handlingsrommet i EØS-avtalen, slik forbundsleder Jørn Eggum har tatt til orde for.

En eventuell utredning må få fram fakta om alternativene til EØS-avtalen mener de tillitsvalgte i transportbransjen.

- Vår jobb er i første omgang å opplyse landsmøtet om forholdene i transport, som mange nok ikke kjenner til. Det er et forsøk på kompromiss å utrede hvilke alternativer vi har hvis vi går ut av EØS. Men bestillingen må være krystallklar. Fellesforbundet er nødt til å ta stilling til at transportbransjen og bygg og anlegg ikke er til å kjenne igjen, og det er på grunn av EØS-avtalen, sier Moum.

- Utgangspunktet for en utredning må være at vi vil ut av EØS-avtalen. Det må være press bak en utredning, helt inn i LO-kongressen. Vi kan ikke si at EØS-avtalen er ok, og så vil vi utrede. Premisset må være at vi skal ha en avtale som Norge er bedre tjent med, og som ikke raserer våre næringer, sier Aronsen.

- Er ikke EØS-avtalen nødvendig for eksportbedriftene?

FRARÅDER SAMARBEID: Leder i Fellesforbundet, Jørg Eggum, syns på ingen måte at Ap burde samarbeide med MDG. Reporter: Mats Rønning. Video: Ingebjørg Iversen / Dagbladet Vis mer

- Er den det for Canada? Det er svar nok. Det burde absolutt være mulig å finne en annen avtale. Vi hadde jo handelsavtale før vi fikk EØS-avtalen, sier Aronsen.

Forsvarte EØS-avtalen

LO-leder Hans- Christian Gabrielsen som hilste landsmøtet, anklaget regjeringen for å ikke utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen. LO-lederen forsvarte EØS-avtalen.

- Jeg mener den debatten vi har i fagbevegelsen viser hvor sentral EØS-avtalen er for norsk økonomi og samfunn. Det er den største, viktigste og mest omfattende avtalen Norge noen gang har inngått. En liten, åpen økonomi som den norske trenger gode regler for samhandling med andre land. Det gir EØS-avtalen oss, sa LO-lederen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media