REAGERER: Generalsekretær Henrik Peersen i Norsk Epilepsiforbund mener det blir urimelig å kreve at nåværende lastebilsjåfører ikke skal ha brukt medisiner mot epilepsi de siste ti åra. Foto: Norsk Epilepsiforbund
REAGERER: Generalsekretær Henrik Peersen i Norsk Epilepsiforbund mener det blir urimelig å kreve at nåværende lastebilsjåfører ikke skal ha brukt medisiner mot epilepsi de siste ti åra. Foto: Norsk EpilepsiforbundVis mer

Epilepsiforbundet: - Urimelig at Kim mister førerkortet

Ønsker en overgangsordring for lastebilsjåfører som tidligere har hatt epilepsi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lastebilsjåfør Kim Terje Myrseth Tollefsen (23) får ikke lenger får lov til å kjøre lastebil. Årsaken er at han hadde epilepsi som 13-åring, og at helsekravet for førerkort på lastebil har blitt endret etter at han tok lappen i 2010.

I et intervju i Dagbladet i går fortalte 23-åringen om fortvilelsen over å miste drømmejobben, og kampen om å få sertifikatet tilbake.

- Så lenge jeg kan huske har jeg drømt om å bli lastebilsjåfør. Jeg vil ikke ha noe annet yrke. Det er bare dette jeg vil, sier han.

Generalsekretær i Norsk Epilepsiforbund, Henrik Peersen, sier at epilepsiforbundet setter stor pris på at Tollefsen står fram med sin historie.

- Urimelig krav Peersen forteller at de har forsøkt å få til møter med Helsedirektoratet om en overgangsordning for dem som rammes av regelendringene.

- Da den nye førerkortforskriften kom i 2011 påpekte vi den problemstillingen Tollefsen nå står overfor, men vi har ikke hatt noen klare eksempler å vise til før nå, sier Peersen til Dagbladet.

Det nye helsekravet i forskriften er at man, i tillegg til å ha vært anfallfri i ti år, heller ikke kan ha benyttet medisiner mot epilepsi de siste ti åra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har påpekt at vi antar det er mange som har hatt langvarig anfallsfrihet, men som likevel går på medikamenter fordi de ikke vil risikere tilbakefall. Med den nye forskriften får lastebilsjåfører over natta beskjed om at de burde ha sluttet med dette for ti år siden dersom de skal beholde jobben. Det blir et urimelig krav, sier Peersen, som også mener at myndighetene har vært for dårlige på å informere dem som rammes om dette.

Håper på dialog - Sjåførene har ikke fått muligheten til å ta valg som gjør at de innfrir regelen, sier han.

Ifølge Peersen er det ikke mange som rammes av den nye forskriften, ettersom det allerede har gått fire år siden den ble innført.

- Derfor bør direktoratet vurdere en åpning for dispensasjon for de dette måtte gjelde. Vi håper direktoratet vil vise vilje til en tett dialog om dette framover, sier han.

Helsedirektoratet kan ikke kommentere denne saken i dag, opplyser seniorrådgiver ved kommunikasjonsavdelingen ved Helsedirektoratet, Britt Randi Hanssen.

Fra den 1. januar 2016 innføres det nye helsekrav til førerkort.

MISTER DRØMMEJOBBEN: Kim Terje M. Tollefsen (23) har vært lastebilsjåfør i fem år, men mister nå førerkortet fordi han hadde to epilepsianfall da han var 13 år gammel - og har tatt medisiner mot dette i ettertid.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
MISTER DRØMMEJOBBEN: Kim Terje M. Tollefsen (23) har vært lastebilsjåfør i fem år, men mister nå førerkortet fordi han hadde to epilepsianfall da han var 13 år gammel - og har tatt medisiner mot dette i ettertid. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer