GA KAPRERNE KAMP:  Her er Maersk Alabama fotografert trygt i havn i Mombasa 15. april. Mannskapet på båten gir nå gode råd til andre sjømenn i en epost. Foto: REUTERS/Antony Njuguna (KENYA SOCIETY)
GA KAPRERNE KAMP: Her er Maersk Alabama fotografert trygt i havn i Mombasa 15. april. Mannskapet på båten gir nå gode råd til andre sjømenn i en epost. Foto: REUTERS/Antony Njuguna (KENYA SOCIETY)Vis mer

Epost avslører dramaet om bord Maersk Alabama

I stummende mørke lekte mannskapet katt og mus med desperate væpnede pirater.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det er sjømannen Matt Fisher som i en e-post til en kollega på et annet Maersk-skip avslører hva som skjedde da mannskapet om bord Maersk Alabama bestemte seg for å bekjempe piratene som var i ferd med å kapre skipet.

Fisher forteller også hvilke erfaringer de gjorde seg, med råd om hvordan skipskolleger kan forberede seg bedre på lignende kapringsforsøk i fremtiden.

Det er CNN som i dag kan gjengi innholdet i e-posten, som forteller detaljene rundt dramaet som utspant seg om bord.

Stormet broen
«Piratene kom seg opp til broen (styrehuset red adm) veldig raskt da de først var kommet seg om bord. Vi hadde låst gitteret over stigebrønnen fra hoveddekket, men det tok dem bare et sekund å skyte den av. Derfra kom de seg opp til broen via stigene på utsiden», skriver Fisher.

Han forteller at kapteinen om bord, Richard Phillips, og tre andre fra mannskapet var på broen da de fire somaliske piratene stormet inn. Han skriver at han ikke vet hvorfor de valgte å bli på broen.

Gjemte seg under dekk
«Resten av mannskapet gikk under dekk og skjulte seg i områdene rundt maskinrommet og roret. En holdt vakt i kontrollrommet for maskinen, mens en annen var ute på dekk for å følge piratenes bevegelser.»

«Vi svingte roret fra side til side. Piratenes båt gikk rundt og sank, men jeg er ikke sikker på når eller hva som forårsaket det. Etter omlag 20 minutter ble maskinen stanset. Jeg vet ikke hvem som gjorde det», skriver han.

Skrudde av strøm og lys

Fisher forteller at de etter maskinstansen skrudde av all strøm til skipet samt drivstofftilgangen til skipets nødagregat.

«Jeg tror dette var avgjørende. Piratene var svært motvillige til å bevege seg i mørket.»

Han sier de var trygge under dekk fordi piratene ikke hadde granater, og således ikke kunne sprenge seg inn med bare håndvåpen. Men problemet var varmen og mangelen på ferskvann.

Snek seg rundt i mørket
«I fremtiden vil vi lagre mat og vann forskjellige steder for nødstilfeller. Jeg tror også vi vil trekke et ferskvannsrør inn til roret.»

De 15 som gjemte seg under dekk snek seg etterhvert til maskinrommet der det var ferskvann, og fikk fylt noen flasker der. Matrosen som var oppe på dekk for å følge piratenes bevegelser smuglet frukt og brus fra messa inn til dem ved å slippe det ned en av lufteventilene på dekk.

Overmannet pirat

På broen begynte piratene å bli stadig mer utålmodige, og sendte først en av de fire gislene for å lete etter de andre - uten eskorte.

Han rømte og sluttet seg til de andre under dekk. Piratene sendte derfor en til, denne gangen bevoktet.

«En av oss klarte å overmanne piraten i mørket, og vi tok ham til fange. Ingen andre kom til maskinrommet. Utover dagen ble piratene mer og mer desperate for å få det hele overstått.»

Stakk av i livbåt
De tre gjenværende piratene var fremdeles på broen sammen med kaptein Phillips og en til fra mannskapet.

Phillips klarte til slutt å få piratene til å gå med på å forlate skipet i en liten motorbåt som normalt brukes for å redde folk som faller over bord.

De tre piratene og kapteinen forlot Maersk Alabama i den lille båten, mens resten av mannskapet tok tilbake kontrollen over lasteskipet.

Men piratene klarte ikke å få start på den lille båten. Mannskapet om bord Maersk Alabama senket derfor en livbåt, tok med seg piraten de hadde fanget, og tilbød å bytte båt og pirat mot å få kapteinen tilbake.

«Meningen var å utveksle karen deres mot kapteinen. Men de endte opp med å beholde begge. De stakk av i livbåten. Piratene hadde ingen sjanse til å komme seg tilbake om bord i lasteskipet. Derfor fulgte vi dem», skriver Fisher.

Tips til kolleger
Noen timer senere kom det amerikanske marinefartøyet USS Bainbridge frem.

«Vi holdt oss i nærheten en stund, men så ba marinen oss om å forlate området. Jeg hørte at flere andre piratskip var på vei mot oss, og marinen ønsket oss på sikker avstand. Det var vel det», skriver han.

På slutten av e-posten går Fisher gjennom det de lærte.

«Ha velforskansede rom med vann og mat. Skru av alle lys. La alarmene stå på - lyden hjalp oss å skjule våre bevegelser. Lommelykter og radiosendere er greit å ha. Det samme med skipstelefonene»

Fisher innrømmer at det var dramatisk og til tider anstrengende for mannskapet, men at han er imponert over hvordan alle tok hendelsen.

«Det var ingen som ga opp», fastslår han.

Og selv om piratene til slutt stakk av med kapteinen, var han temmelig sikker på at det ville gå bra.

«Piratene måtte vite at hvis de drepte ham, så ville alt være ute for dem», skriver han.