Er 5000 kroner for mye for en boligannonse hos Finn.no?

Konkurransetilsynet tar saken.

STORE FORSKJELLER:  Det koster bare 35 kroner å selge en katt - eller et møbel - via Finn.no. Fra nyttår får også privatpersoner legge inn boligannonser på Finn.no og de andre store eiendomsportalene, men da koster det 5000 kroner. Foto: John Terje Pedersen
STORE FORSKJELLER: Det koster bare 35 kroner å selge en katt - eller et møbel - via Finn.no. Fra nyttår får også privatpersoner legge inn boligannonser på Finn.no og de andre store eiendomsportalene, men da koster det 5000 kroner. Foto: John Terje Pedersen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| Fra 1. januar har ikke lenger eiendomsmeglere og advokater enerett på å legge ut boligannonser på Finn.no og andre nettportaler. Forbrukerrådet er begeistret for endringen, mens bransjen sjøl har sagt de er skeptiske.

Bare elleve dager etter at ordningen er satt ut i livet, varsler Konkurransetilsynet at de vil vurdere om prisen for å annonsere boliger på nettet er for høy:

- I forkant av at de nye reglene ble innført, gjorde vi noen undersøkelser. De viste at meglerne jevnt over betalte mindre enn hva privatpersoner nå må gjøre, sier informasjonssjef i Konkurransetilsynet, Andreas Kjeldsberg Phil, til Dagbladet.

Krever like priserI dag er prisen på Finn.no 5 000 kroner, på Tinde.no 6 875 kroner og på Zett.no 2 500 kroner. På Ny.no er prisen ikke oppgitt, ifølge Konkurransetilsynet.  — Prisene på private boligannonser på Internett skal stå i rimelig forhold til det eiendomsmeglerne betaler for tilsvarende annonser, sier konkurransedirektør Knut Eggum Johansen i en pressemelding.Etter de nye reglene er nettportalene pålagt å tilby boligannonsering på ikke-diskriminerende vilkår. Dette setter blant annet grenser for hvilken pris portalene kan ta fra privatpersoner. Konkurransetilsynet vil nå undersøke om de gjeldende prisene er i overensstemmelse med kravene som stilles i forskriften.   — Vår oppgave er ikke å vurdere om prisene som tilbys, er rimelige isolert sett, men å påse at nettportalene ikke forskjellsbehandler de ulike kundegruppene, understreker konkurransedirektøren.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer