FLYKAPTEIN: Mike Gongol er flykaptein i Det amerikanske luftforsvaret. Han kom til unnsetning da en pilot på et Boeing 737 passasjerfly (illustrert øverst i høyre hjørne) fikk hjerteinfarkt 30 000 fot oppe i lufta. Foto: US Air Force
FLYKAPTEIN: Mike Gongol er flykaptein i Det amerikanske luftforsvaret. Han kom til unnsetning da en pilot på et Boeing 737 passasjerfly (illustrert øverst i høyre hjørne) fikk hjerteinfarkt 30 000 fot oppe i lufta. Foto: US Air ForceVis mer

- Er det en pilot om bord?

Flykaptein kom til unnsetning da pilot fikk hjerteinfarkt i 30 000 fots høyde.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 30. desember i fjor var et Boeing 737 passasjerfly på vei fra delstatshovedstaden Des Moines i den amerikanske staten Iowa til Denver i Colorado, også det i USA.

I 10 000 meters høyde skjer det utenkelig. Med 158 personer om bord fikk piloten et plutselig og alvorlig hjerteinfarkt, skriver The Daily Mail

Heldigvis for passasjerene satt Mike Gongol om bord i flyet. Han er flykaptein i det amerikanske luftforsvaret, og var på vei hjem fra juleferie med familien. Han forteller til Air Force Space Command hvordan han opplevde den dramatiske flyturen.

- Over høyttaleren på flyet spurte flyvertinnen først om det var en doktor om bord på flyet. Dette ble gjentatt et par ganger og alle flyvertinnene skyndet seg inn på førsteklasseavdelingen, forteller han.

- Er det en pilot om bord? Litt senere kom det en ny melding over høyttalerne. En melding ingen flypassasjerer ønsker å høre.

- Er det noen piloter om bord? I så fall, vær snill å trykke på knappen over setet ditt, lød meldinga.

Det var da Gongol innså at det var piloten som var den syke personen som hadde trengt legehjelp noen øyeblikk tidligere.

Gongol sier han så på kona, som ga ham et lite nikk. Han trykket på knappen og gikk bestemt mot cockpiten. Der inne så han at piloten var alvorlig syk.

Gongol forteller at førsteoffiseren, eller co-piloten, raskt spurte han om han kunne fly.

- Etter at de hadde flyttet piloten spurte co-piloten meg om jeg var pilot. Deretter spurte hun meg hva jeg flyr. Jeg visste at hun var i en alvorlig situasjon og at spørsmålet ga henne fem sekunder til å avgjøre om jeg kunne være til nytte. Jeg fikk også fem sekunder til å avgjøre hvilken sinnstilstand hun var i, sier Gongol.

Hjalp til å lande flyet Med all sin treningsbakgrunn bestemte Gongol seg for å ta den støttende rollen. Han har i mange år flydd blant annet B-1B Lancer bombefly. Da de gikk inn for landing tok han kontrollen over radiokommunikasjonen, og eventuelle feilsøk.

- I starten forstyrret jeg henne, men etter hvert fant vi ut hvordan vi skulle samarbeide. Hun var veldig imponerende, sier Gongol.

Det var først da samarbeidet gikk problemfritt, at co-piloten innrømmet at hun aldri hadde landet på Omaha flyplass tidligere. Gongol derimot, hadde landet der flere ganger tidligere og snakket henne gjennom det hele.

- Jeg så ingenting annet en ren profesjonalitet fra flyvertinnene, sykepleierne og co-piloten da presset var som verst, sier Gongol.

- Alle om bord i flyet klarte å forholde seg rolige, og det er ingen tvil om at det bidro til at denne episoden fikk en god slutt.

Piloten overlevde Piloten som fikk hjerteinfark overlevde hendelsen, og har i ettertid takket Gongol.

Sykepleieren som hjalp piloten på flyet var Linda Alweiss. Hun var på tur hjem sammen med sin mann og 16 år gamle datter. Alweiss var den første som svarte da meldingen om legehjelp dukket opp.

Hun sier piloten satt foroverlent i cockpiten.

- Han var tydelig syk og mumlet. Han snakket veldig usammenhengende, sier hun.