- Er det et fly, er det en fugl?

Neida, det er en bil. Som flyr. Og denne vil lykkes der andre har feilet, forsikrer fabrikanten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Er science-fiction-drømmen i ferd med å bli virkelig? Kanskje, skal man tro universitetet Massachusetts institute of technology (MIT).

Prototypen av det de hevder er verdens første «praktiske» flyvebil ble testet tidligere denne måneden, og gjennomførte en 37 sekunder lang flyvetur over en rullebane i Plattsburgh, New York.

- Gikk som smurt

Testpilot Phil Meteer, en pensjonert oberst i USAs luftforsvar, sier den første flygningen av «Transition» var «oppsiktsvekkende uoppsiktsvekkende» og gikk som smurt.

- Jeg har tusenvis av flytimer i alt fra Piper Cubs til F-16, og «Transition» fløy som et veldig bra fly, sier Meteer til luftfartsnettstedet AVweb.com.

Mange luftige prosjekter...
Men er flybilen flygedyktig i lengden? En mengde slike prosjekt har forsøkt å lette før, men havarert på et tidlig stadium.

En av de mest lovende var «skycar», som db.no skrev om i 2004. Da var de bare får år unna masseproduksjon og hadde over 100 kjøpere på venteliste.

Så ble det veldig stille. En rask titt på produsentens hjemmesider viser at lite har skjedd de siste fem årene.

Og lite vil skje de neste. Prototypen har aldri flydd for egen maskin, og er forsøkt solgt som samlerobjekt på eBay... to ganger, uten at noen ville by over minstekravet.

Mannen bak er anklaget for svindel.

VEKKER OPPSIKT: Om dette blir dagligdags på Statoil-stasjoner rundt om i landet vites ikke. Ei heller om det holder med 95 blyfri. Foto: Terrafugia
VEKKER OPPSIKT: Om dette blir dagligdags på Statoil-stasjoner rundt om i landet vites ikke. Ei heller om det holder med 95 blyfri. Foto: Terrafugia Vis mer

Intet hørt...
En annen flybildrøm som ikke har tatt helt av er Skyblazer. Denne er på papiret det nærmeste man kommer «Transition» i forhold til det å både være fullverdig bil og fly på en gang.

Men i motsetning til «Transition», finnes Skyblazer bare som en skalamodell i 1/6 størrelse, som angivelig ble testet i en vindtunnel.

Ingen har hørt noe om utviklingen siden 2007.

Fløy til Timbuktu
Da står det bedre til med britiske Parajet Skycar. Så sent som i januar i år fløy denne fra Frankrike til Timbuktu med eventyrer Neil Laughton om bord.

I motsetning til sine noe futuristiske brødre, bygger Parajet Skycar på allerede utprøvd og såre enkel teknologi: En strandbil, en paraglider og en propell. Altså ingen avanserte dippedutter og duppeditter, elektronikk og vinger som folder seg inn. Og den virker.

FLYR SOM BARE DET: Parajet Sky Car i fri dressur over Sahara-ørkenen. Eventyrer Neil Laughton fløy den bio-diesel-drevne parabilen fra Frankrike til Timbuktu. Og snart kan også du kjøpe en. Foto: EPA/CAMPBELL BELL / SCANPIX
FLYR SOM BARE DET: Parajet Sky Car i fri dressur over Sahara-ørkenen. Eventyrer Neil Laughton fløy den bio-diesel-drevne parabilen fra Frankrike til Timbuktu. Og snart kan også du kjøpe en. Foto: EPA/CAMPBELL BELL / SCANPIX Vis mer

Strandbilen er allerede godkjent for kjøring på offentlig vei. Og den går på bio-diesel. Allerede til neste år er den på markedet, fastslår produsenten.

Men strengt tatt er den mer en paraglider enn fly. Da er «Transition» og de andre prosjektene nærmere flybilfantasiene fra guttebladene.

Mer avansert og lynrask
Onsdagens testflyvning er derfor en milepæl. «Transition» er i tet, og hevdes å være den første flybilen med sammenbrettbare vinger som styres fra førerhuset.

Hele operasjonen med å brette sammen vingene og endre fra forhjulskraft til propell (og omvendt) skal visstnok ta 30 sekunder, og gjøre overgangen fra bakken til lufta og tilbake til bakken enklere.

Toppfarten som fly er satt til å være 185 kilometer i timen, og den skal ifølge utviklerne ha en rekkevidde på 724 kilometer.

LUFTSLOTT M400 Skycar skulle revolusjonere bilindustrien og vår verden. Men så ble det stille. Selv ikke salg av den ubrukelige prototypen på eBay var en suksess. Foto: REUTERS/Moller International/SCANPIX
LUFTSLOTT M400 Skycar skulle revolusjonere bilindustrien og vår verden. Men så ble det stille. Selv ikke salg av den ubrukelige prototypen på eBay var en suksess. Foto: REUTERS/Moller International/SCANPIX Vis mer

Svindyrt studentprosjekt
Det var studenter ved MITs avdeling for astro- og aeronautikk som startet utviklingen av flybilen for fire år siden, og selskapet Terrafugia hevder de nå skal ha en salgbar modell klar til 2011.

Under en pressekonferanse på onsdag, hvor testflygningen først ble offentliggjort, hevdet direktør Carl Dietrich at flybilen ville revolusjonere verden av personlig transport.

- Reise blir nå en ukomplisert og integrert luft-bakke-opplevelse. Det er noe luftfartsentusiaster har kjempet for siden 1918, sa Dietrich ifølge AVweb.

Og haken? En estimert utsalgspris på nesten 1,3 millioner norske kroner og pilotsertifikat. Flybilen passer imidlertid inn i USAs «light sport»-kategori, noe som gjør det lettere og billigere å få lappen, skriver Daily Mail.

EN KRÅKE: Den er vel alt annet en pen, men bildet er i allefall ekte, og viser en flygende bil. Foto: Terrafugia
EN KRÅKE: Den er vel alt annet en pen, men bildet er i allefall ekte, og viser en flygende bil. Foto: Terrafugia Vis mer