Er det sånn du skal komme deg til jobb i framtida?

Det håper Google.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Alle som har sett relativt mye på The Simpsons får nok bange anelser når noen forteller dem at framtidens transportsystem er monorail.

Men Google har trua.

For kort tid siden fikk selskapet Shweeb, som har utviklet et system med sykler som går i lufta festa til en skinne, én million dollar av Google, som en av vinnerne i «Project 10 to the 100». Søkegiganten mener de har en av de beste ideen for å forandre verden.

Fort i svingene Det kom inn 150 000 forslag. Google endte med vinnere i fem kategorier. Shweeb vant i klassen for nyskapning innen offentlig transport (Google tester for øvrig selv et system med biler som kjører av seg selv).

- Det er et lavkostnadprosjekt som er miljøvennlig og har potensial til å skape store endringer innen kollektivtransport i urbane områder, sier Jamie Yood, Google-talsperson, til CNN.

Selskapet har allerede satt opp en prototype i en aktivitetspark i Rotorua i New Zealand, selskapets hjemland.

- Vi har klart å få den til å fungere i ganske høy hastighet, og det går bra også i svingene. Det går fortere enn del fleste sykler, sier gründer Geoffrey Barnett til CNN.

De fleste klarer å komme opp i 45 km/t, ifølge Barnett.

Lettere enn sykling Han fikk ideen da han bodde i Tokyo på slutten av 1990-tallet. Barnett følte det var vanskelig og farlig å sykle i den folketette byen.

- Det vil bli mye enklere å ta seg fram i byer med fulle gater og fortau hvis man kom seg opp i lufta, sier Barnett.

Ifølge gründeren vil det være lettere å trøkke rundt i hans farkost enn en vanlig sykkel.

- Du slipper motstanden på bakken som du har på sykkel, og vindmotstanden vil bli svært lav. Jeg har sett folk i dårlig form tråkke en kilometer uten at de en gang har begynt å svette, sier han.

Shweeb er ikke basert på noen former for drivstoff eller batterier.

- Kan fungere i London og New York Robert Land, professor ved University of Nevada og ekspert på urbanisme, sier til CNN at han tror systemet bare har potensial til å fungere i et fåtall områder som har stor befolkningstetthet.

- Det kan fungere New York, London, noen byer i Kina og steder som det, sier han.

Men hva skjer hvis du er litt seint ute til jobb, tråkker på og havner bak en svært treg monorail-trafikant?

Du vil ikke kunne kjøre forbi. Men du vil kunne nærme deg trafikanten foran deg, og da vil farkostene kobles til hverandre og du vil kunne dytte vedkommende opp i en høyere fart.

- Da kan man tråkke sammen som et lag, sier Barnett.

Om alle vil være komfortable med hastigheten personen bak legger opp til, er et annet spørsmål.

Barnett håper å kunne teste ut systemet i en by i løpet av halvannet til to år.