SNØKRABBEADVOKAT: Maksim Chan (39) er en suksessrik Vladivostok-basert forretningsadvokat. I selskapsregisteret står han oppført som egentlig eier av rederiet Baltjura-serviss, som eier «Kalmar». Chan jobber for forretningsmannen Sergeij Ro, eier av Polar Group, som også hevder å eie Baltjura-serviss, og dermed «Kalmar». Bildet gjengir passfotoet til Chan.
SNØKRABBEADVOKAT: Maksim Chan (39) er en suksessrik Vladivostok-basert forretningsadvokat. I selskapsregisteret står han oppført som egentlig eier av rederiet Baltjura-serviss, som eier «Kalmar». Chan jobber for forretningsmannen Sergeij Ro, eier av Polar Group, som også hevder å eie Baltjura-serviss, og dermed «Kalmar». Bildet gjengir passfotoet til Chan.Vis mer
Jakten på krabberederiet:

Er dette helvetesbåtens ukjente eier?

Rederiet gjemmer seg etter at Dimitrij Kravtsjenko (33) falt over bord på snøkrabbebåten.

OSLO/ODESSA (Dagbladet): En russisk advokat eier på papiret båten «Kalmar». Samtidig sier en forretningsmann i Vladivostok at båten tilhører hans flåte i selskapet Polar Group - med lokalkontor i Båtsfjord.

DET UKJENTE HELVETE: Dagbladet avdekker hverdagen om bord i snøkrabbe-båtene som opererte fra Båtsfjord. Video: Øistein Norum Monsen og Gunnar Thorenfeldt. Klipp: Per Ervland Les saken her: https://www.dagbladet.no/magasinet/krabbekrigens-ofre/70428600 Vis mer
Krabbekrigen
Dagbladet har avslørt uverdige forhold om bord i de latviske krabbefiskebåtene til Baltjura-serviss og fortalt historien om sjømannen Dimitrij Kravtsjenko som ble borte på havet. Les alle sakene her

Ingen av de to svarer på Dagbladets henvendelser. Og mannen som skal representere rederiet, den i Latvia velkjente lobbyist og politiker Didzis Šmits nekter å svare på hvem som eier selskapet. Han beskylder Dagbladets medarbeidere for å være agenter for den norske stat i kampen om rettigheter til snøkrabbe i Barentshavet.

Lørdag avslørte Dagbladet de elendige og farlige arbeidsforholdene på båtene «Valka» og «Kalmar», som ukraineren Dimitrij Kravstjenko (33) jobbet på under snøkrabbefisket med base i Båtsfjord i Finnmark. Flere av sjøfolkene Dagbladet har snakket med sammenliknet livet om bord med «et helvete».

Ingen vil svare enka

Omstendighetene omkring Dimitrijs forsvinning på havet natten til 4. september i år, etter at «Kalmar» hadde forlatt Barentshavet og satt kursen mot Afrika, er uklare.

Det er i høyeste grad også eierforholdene til rederiet Baltjura-serviss, som har overlatt til Seychellene-selskapet Mayking Management å være arbeidsgiver.

Seychellene-selskapet svarer ikke på enken eller Dagbladets henvendelser, og «outsourcingen» av arbeidsgiverforholdet etterlater henne trolig uten noen form for erstatning etter mannens tragiske død.

EIER? På hjemsiden til Polar Group har de selv ført seg opp som eiere av «Kalmar». De opplyser også at de har et eget kontor i Båtsfjord. Men ingen i selskapet svarer på Dagbladets henvendelser.
EIER? På hjemsiden til Polar Group har de selv ført seg opp som eiere av «Kalmar». De opplyser også at de har et eget kontor i Båtsfjord. Men ingen i selskapet svarer på Dagbladets henvendelser. Vis mer

Selskapståke

I skipsregistrene er båten eid av det latviske selskapet Baltjura-Serviss, eid av det litauiske postboksselskapet Turijanus, som igjen er eid av den russiske advokaten Maksim Chan (39).

Han er en suksessrik russisk forretningsadvokat med tilleggsutdannelse i økonomi. Chan har også et prestisjefylt offentlig verv som medlem av en kommisjon som vurderer kvalifikasjonene til russiske dommere.

Det er i denne forbindelse Dagbladet har fått tilgang til Maksim Chans CV og avfotograferte pass (se bildet over saken.) Dokumentene er offentlig tilgjengelige.

Chan har ifølge russiske medier samarbeidet tett med den Vladivostok-baserte forretningsmannen og fiskeriinvestoren Sergeij Ro, og ble ansatt i hans selskap. Derfor har mange reist spørsmål.

Sergeij Ro eier selskapet Polar Group i Vladivostok, ifølge hjemmesidene et joint venture med blant annet selskapet Baltjura-serviss.

Det er seks selskaper som sorterer under Polar Group, og en flåte på i alt åtte båter. Kjente snøkrabbeskip fra landing av krabbe i Båtsfjord -

HELVETESBÅT: Denne krabbefiskebåten, «Kalmar», blir av flere av sjøfolkene beskrevet som et helvete. Foto: Privat
HELVETESBÅT: Denne krabbefiskebåten, «Kalmar», blir av flere av sjøfolkene beskrevet som et helvete. Foto: Privat Vis mer

«Kalmar», «Memele», «Valka» og «Dubna» - er Baltjura-serviss-båter under paraplyen av Polar Group.

Ingen svarer

Dagbladet har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med Chan og Ro, så langt har ingen av dem svart på noen av Dagbladets henvendelser.

Tidlig tirsdag morgen nådde Dagbladet fram til en person på Polar Groups telefonadresse i Vladivostok.

- Selskapet ligger ikke lengre her og Maksim Chan jobber nå et annet sted, sier en mannstemme, som nektet å si hvor Chan eller Ro befinner seg eller hvordan vi kunne komme i kontakt med dem.

I 2007 ble Maksim Chan ansatt som leder for juridisk avdeling i selskapet CJSC Vostok-Japan. Ifølge skipsregisteret er nettopp selskapet Vostok-Japan tidligere eier av båten «Kalmar». Vostok-Japan inngår i Polar Group.

Holdingselskapet Polar Group har flere faste kontorer i fjerne østen, nemlig Vladivostok, Khabarovsk og Juzjno-Sakhalinsk, samt kontor i Busan i Sør-Korea. I tillegg er det opprettet kontorer i Liepaja i Latvia, Klapeida i Litauen, i Velsen i Nederland og i Båtsfjord i Norge, heter det på hjemmesiden til Polar Group.

Krabbene selges, ifølge Polar Group, til Japan og Korea.