Er dette søppel?

– Søppel som må destrueres, mener SFT. – Alt er fullt brukbart, fortviler Stephen (49).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): I april i år stoppet danske myndigheter i Esbjerg en buss, en lastebil og en trailer som var på vei fra Stavanger til Ghana.

De var sendt av Stephen Owusu-Boakye, som er bosatt i Stavanger.

Kjøretøyene var lastet fulle av bruktvarer, blant annet tre andre kjøretøy, bildeler og diverse elektrisk utstyr.

Stephen hadde kjøpt alle kjøretøyene og de andre varene i Norge, og hadde en avtale med et selskap om å eksportere dem til hjemlandet.

Men danskene ville ikke la de tre fullastede kjøretøyene videre mot Ghana. De mente det var søppel, og at det derfor ikke var lov å eksportere.

Danskene kontaktet Statens forurensingstilsyn (SFT) og Stephen Owusu-Boakye.

De fikk etter hvert helt motsatt syn på hva danskene egentlig hadde stoppet.

– Det er avfall og må destrueres, mener SFT.

VAR BÅDE EKSPORTVARE OG TRANSPORTMIDDEL: Stephen Owusu-Boakye ville sende denne bussen, lastebilen og fire andre lastebiler til Ghana. Tre av lastebilene ble fraktet på de andre kjøretøyene. Men alt ble stoppet i Danmark. Foto: SFT
VAR BÅDE EKSPORTVARE OG TRANSPORTMIDDEL: Stephen Owusu-Boakye ville sende denne bussen, lastebilen og fire andre lastebiler til Ghana. Tre av lastebilene ble fraktet på de andre kjøretøyene. Men alt ble stoppet i Danmark. Foto: SFT Vis mer

– Alt fungerer. De kan ikke ødelegge det, mener Stephen.

SFTs konklusjon

Denne uka konkluderte SFT i saken. I vedtaket som er sendt til Stephen, skriver de:

– SFT har kommet til at alle kjøretøyene og diverse restvarer skal overleveres til godkjent mottak for behandling som avfall. (…) Det er ikke dokumentert overfor SFT at kjøretøyene er egnet for normal bruk på norsk veier, og at de derfor er å regne som kasserte.

Kjøretøyene står nå på Veolia Miljøs anlegg i Tananger, etter at de ble fraktet tilbake til Norge.

– At gjenstanden har en økonomisk verdi, eller kan utnyttes på annen måte, er uten avgjørende betydning for om den må betraktes som avfall, skriver SFT i sin vurdering.

De konkluderer med at forsendelsen må regnes som ulovlig eksport av avfall.

– Selv om reparasjonskostnadene i de fleste afrikanske land er mye lavere enn i Norge, må vi vurdere dette etter norsk standard, hva det ville kostet å rette opp disse bilene i Norge. Slik vi vurderer dette må de betraktes som avfall, sier saksbehandler Thor Henriksen i SFT til Dagbladet.no.

Er dette søppel?

– Det måtte demonteres

Stephen Owusu Boakye fortviler over SFTs avgjørelse:

– Jeg hadde en avtale med et selskap i Ghana som bruker Scania-kjøretøy. De trenger kjøretøy, deler og utstyr, så jeg kjøpte det for dem her i Norge, sier han til Dagbladet.no.

Han tok hjulene av de tre små lastebilene han hadde kjøpt, demonterte dem delvis, og plasserte de på lastebilen og traileren som ble kjørt til Esbjerg i Danmark. Derfra skulle de sendes videre til Ghana. Men lasten ble altså stanset i Danmark, og til slutt sendt tilbake til Norge.

– Jeg måtte demontere dem, slik at de ikke ble for høye. Det fikk danskene til å reagere, men det var lastebiler som fungerte fint, sier Stephen Owusu Boakye.

– Kan ikke forstå dem

Med i lasten var det også et TV-apparat, diverse husholdningsartikler og en kompressor som inneholdt det forbudte stoffet KFK.

– Dette var ting som venner og familie av meg skulle få. Jeg er enig i at noe av dette kan regnes som avfall, men det gjelder ikke kjøretøyene og dekkene. De var i brukbar stand, og skulle også settes i enda bedre i stand i Ghana. Det er mye billigere å reparere biler der, sier han.

– Jeg brukte alle sparepengene mine og lånte også noe for å få til dette. Jeg kan ikke forstå hvorfor de mener det er søppel, sier 49-åringen.

– En økonomisk katastrofe

Stephen Owusu Boakyes advokat, Erik Torall i advokatfirmaet Projure i Stavanger, reagerer også på SFTs vedtak.

– Bussen og de to lastebilene ble benyttet kjørt ned til Danmark. Da skjønner vi ikke hvordan de kan betraktes som avfall som destrueres. SFT har heller ikke foretatt en sakkyndig vurdering av kjøretøyene, sier Torall til Dagbladet.no.

– Han har brukt mange hundre tusen kroner på bussen og lastebilene, for å eksportere dem slik at de kan brukes i Ghana. Dette er en økonomisk katastrofe for ham, sier Torall.

– Å definere gjenstander som dette som avfall er også til hinder for utvikling i afrikanske land, sier advokaten.

SFT bekrefter at kjøretøyene ikke er vurdert av eksterne eksperter for mulig oppgradering.

- Men det er ikke noe krav i internasjonalt regelverk vi benytter om at tredjepartsbistand skal benyttes.  SFT har et selvstendig vurderingsansvar, og vi har altså konkludert med at gjenstandene som står på lager nå, er å regne som avfall, sier Thor Henriksen i SFT.

Omfattende problem

Ifølge SFT er det et problem at avfall eksporteres fra Europa til land i Afrika og Asia.

– På enkelte grenseoverganger har det vært stoppet opptil 40 biler i en kolonne som har vært fulle av brukte varer og avfall, sier Thor Henriksen i SFT.

Eksport av brukte varer og avfall utgjør i dag et miljøproblem.

- Det skjer hvis en ikke får varene i bruk i mottakerlandet, og når varene blir avfall. Da blir de ofte plukket fra hverandre, slik at en kan få tak i salgbare deler og metallelementer. Plastkomponenter brennes ofte opp, og det dannes giftige gasser. Disse vil være farlige for personer som demonterer varene, ofte små barn, sier Henriksen.

Stephen har nå tre ukers klagefrist på SFTs vedtak.

Les mer om eksportavfallsproblematikken hos Basel Action Network.

I LASTEN: En del av lasten var en kompressor for kuldemøbel med det forbudte stoffet KFK. Stephen Owusu-Boakye er enig i at dette kan regnes som avfall.
SØPPEL?: - Nei, mener Stephen Owusu-Boakye. - Ja, mener SFT.
FULLASTET: Kjøretøyene var lastet med ulike ting, blant annet husholdningsartikler.
:ELEKTRISK OG ELEKTRONISK UTSTYR: I lasten var det også en TV og annet elektrisk utstyr. - Det skulle til venner av meg, sier Stephen Owusu-Boakye.
VAR LASTET MED DEKK: - De som var ødelagt skulle fikses i Ghana, sier Stephen Owusu-Boakye.