DÅRLIG SØVNKVALITET: Å trykke på snoozeknappen gjennom morgenen er ikke den beste måten å våkne på, hevder søvnforsker.

Foto: Elisabeth Sperre Alnes
DÅRLIG SØVNKVALITET: Å trykke på snoozeknappen gjennom morgenen er ikke den beste måten å våkne på, hevder søvnforsker. Foto: Elisabeth Sperre AlnesVis mer

Er du en uforbederlig snooze-bruker?

Søvnforsker gir deg en bedre måte å våkne på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Mange lar seg friste til å trykke både én og tre ganger på snoozeknappen på vekkerklokka før de klarer å presse føttene ut på golvet og jekke kroppen opp i vertikal stilling.

Det danske forskningsmagasinet Videnskab.dk har en spørrespalte hvor redaksjonen lar eksperter svare på spørsmål fra publikum.

Danske Eva er en ivrig snoozer, og lurte på følgende:

«Noen ganger ligger jeg en hel time og blir vekket hvert femte minutt. Jeg faller i søvn så fort jeg har trykket på snoozeknappen, og får på den måten den siste søvntimen delt opp i intervaller på 4 minutter og 45 sekunder søvn/15 sekunder våken. Er dette like bra som en normal times søvn, eller kunne jeg like godt ha stått opp da vekkerklokka ringte første gangen?» undrer hun.

Dårlig kvalitet Professor i klinisk nevrofysiologi på Det Sundhedsvidenskabelige fakultet ved universitetet i København, Poul Jennum, levner liten tvil om hva som er å foretrekke.

- Jeg vil bestemt ikke reklamere for å bruke snoozeknappen, sier Jennum som også leder Dansk Center for Søvnmedicin på Glostrup Hospital.

Han forklarer at avbrytelsene fører til dårligere søvnkvalitet, og påpeker at det beste er å våkne langsomt uten brå avbrytelser.

Vekkerlampe - Det er fysiologisk sett bedre at det som vekker deg er lys som blir kraftigere og kraftigere, sier Poul Jennum. Han viser til at kroppens døgnrytme er innrettet etter skiftende lysforhold.

Jennum anbefaler gjerne at folk skaffer seg en såkalt vekkerlampe - ei vekkerklokke som vekker deg med lys som tiltar i intensitet.