LUKSUS: Stoltenberg trivdes i luksuskupeen på Amtrak, men kan ikke love lignende standarder i Norge. Foto: Ørjan Ellingvåg/Dagbladet
LUKSUS: Stoltenberg trivdes i luksuskupeen på Amtrak, men kan ikke love lignende standarder i Norge. Foto: Ørjan Ellingvåg/DagbladetVis mer

Er du forbannet på NSB, vil Jens gjerne høre fra deg

Men Stoltenberg tror ikke på en snarlig friskmelding av jernbanen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| WASHINGTON D.C./NEW YORK (Dagbladet): - Min opplevelse av å ta tog i USA er veldig bra. Men så har jo jeg kun dratt mellom Washington og New York på første klasse, da, sier Jens Stoltenberg før han bestiller kylling og mineralvann av servitøren om bord på høyhastighetstoget Acela.

Statsministeren er på vei nordover til New York etter to dager med møter i den amerikanske hovedstaden og har, til tross for at det er
billigere å fly samme strekning, satt seg på toget.

- Her i USA er det jo ganske annerledes å bygge tog fordi det er flatere. Og det er også klart at det er lettere å bygge ut et godt togtilbud når det er så mange mennesker som bruker det. Men vi har helt sikkert noe å lære.

- Viktig å vise sinneDe siste månedenes jernbanekrise i Norge har opprørt statsministeren, og han kaller situasjonen som har vært «uholdbar».

- Jeg møter masse mennesker som tar det opp med meg. Og det mener jeg de skal gjøre, sier Stoltenberg

- Det er viktig at folk gir uttrykk for sinne og frustrasjon, for ingen skal gang etter gang akseptere å stå på perrongen og vente på et tog som ikke kommer. De skal komme til regjeringen og si fra. Og regjeringen skal gjøre noe med det.

- Mange års forsømmelserStoltenberg sier regjeringen er i gang med tidenes opptrapping av investering i norsk jernbane, og peker på at bevilgningene til NSB nesten er doblet siden 2002, fra 5,5 til 9,5 milliarder kroner.

- Situasjonen vi er i er en følge av mange års forsømmelser, men heldigvis hadde vi begynt opptrappingen før krisen skjedde i vinter, sier han.

-  Krisen viste bare hvor viktig denne opptrappingen er. Pengene har begynt å komme, og prosjektene er i gang.

-  Har det hjulpet noe ennå?

-  Det begynner å skje ting. I Asker har det skjedd masse, nå satser vi også mot Ski, og i 2010 skal det brukes 470 millioner kroner på Osloprosjektet. Men problemene er så store at det vil ta tid. Det vi trenger for å rydde opp er mer penger og bedre penger. Når jeg sier «bedre penger», mener jeg at det har vært for mange små og dyre prosjekter. Nå har vi mye penger til å gjennomføre de store helhetlige prosjektene.

Stoltenberg advarer om at mange av disse prosjektene skal gjennomføres i flaskehalser og kommer til å skape frustrasjon, da det mange steder må bli verre før det kan bli bedre.

- Men kan du love det norske folk at NSB friskmeldes?

- Det skal i alle fall bli mye bedre enn det er i dag. Jeg tror ikke vi vil kunne friskmelde hele jernbanen i løpet av få år, men vi skal kunne friskmelde flere linjer og ruter og strekninger.

Toget til påskefjelletStoltenberg hevder han selv ikke har fått skrekken av NSB.

- Jeg tok tog senest i påsken, til Finse. Det var en flott togtur.

-  Kom du fram i tide?

-  Ja. Men det er jo ikke noen trøst for dem som opplever at toget ikke går.

Statsministeren lener seg tilbake i setet på første klasse mens Baltimore suser forbi utenfor vinduet.

-  Toget skal jo ikke gå ofte, det skal gå alltid.

JOBBTUR: Statsministeren får gjort unna kontorarbeid i de dype skinnstolene. Foto: Ørjan Ellingvåg/Dagbladet
JOBBTUR: Statsministeren får gjort unna kontorarbeid i de dype skinnstolene. Foto: Ørjan Ellingvåg/Dagbladet Vis mer