Er skolen kjedelig?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Den samlede oppmerksomhet om skolen fra politikerne og lærernes organisasjoner gir inntrykk av at skolen er i krise. Men Dagbladets omfattende meningsmåling blant elevene etterlater et mer nyansert inntrykk. Særlig har de yngste en positiv holdning til både læring, sosial trening og skolemiljøet. Men det er en utfordring, først og fremst for lærerne og mindre for politikerne, når 55,2 prosent av elevene opplever skolen som kjedelig. Det er også påfallende at tiendeklassingene kjeder seg mest. Det tyder på at de ikke får engasjerende utfordringer i læringssituasjonen. En skole som produserer mer kjedsomhet jo høyere opp i klassene elevene kommer, har selvsagt et problem.
  • Denne pedagogiske utfordringen burde lærerorganisasjonene også legge vekt på i sitt arbeid. Vi er ikke i tvil om at det mange steder foregår mye spennende utviklingsarbeid, og at det finnes mange lærere som evner å engasjere elevene til innsats og læring. Men når fire av ti elever er misfornøyde med lærernes undervisning, bør det tas på alvor selv om det ikke har så mye med lønnsforhold å gjøre. Også når det gjelder synet på undervisningens kvalitet, later det til at den kritiske holdningen øker med alderen. Dette kan selvsagt ha noe å gjøre med at elevene etter hvert blir mer kritiske og mindre autoritetstro jo eldre de blir. Men det er typisk at elevene føler at lærerne kan for lite. Kan det skyldes at rekrutteringen er gal, og at det er for få universitetsutdannede lærere på de høyere trinnene?
  • Når politikerne nå fyker land og strand rundt og tror de har funnet nøkkelen til en bedre skole, burde de kanskje også ta seg tid til å lese hva elevene synes om det fysiske miljøet på skolen. For det har politikerne makt til å gjøre noe med. Det er for mange dårlige ventilasjonsanlegg og toalett, for mange trange skolegårder og overfylte klasserom. Lærerne har også fortsatt for dårlige arbeidsvilkår under forberedelsene. Og læremateriellet er ofte slitt og dårlig. Hvis politikerne vil skolen vel, gjør de noe med dette. Så får de tenke seg grundigere om før de går inn på de store strukturelle grep.