HELTEDÅD: Etter å ha glideflydd i nær et kvarter fikk Eric Moody flyet trygt ned på bakken. Foto: Moody.com
HELTEDÅD: Etter å ha glideflydd i nær et kvarter fikk Eric Moody flyet trygt ned på bakken. Foto: Moody.comVis mer

Eric Moody opplevde flykapteinens mareritt

«Dette er piloten. Alle de fire motorene har stoppet. Jeg stoler på at dere ikke lar dere stresse opp for mye.»

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

LONDON (Dagbladet): Det er ikke mange piloter som faktisk har opplevd å manøvrere et fly gjennom en sky av vulkanaske. Til Dagbladet gjenforteller den nå pensjonerte flykapteinen Eric Moody hva som skjedde under turen fra Kuala Lumpur i Malaysia til Perth i Australia 24. juni 1982.

— Det var fryktelig skremmende,sier Moody.

Motorene streiketHan befant seg i første klasse da han fikk beskjed om å komme seg tilbake til cockpit. På vei dit kjente kapteinen en lukt, som om noe var brent. Instrumentene fortalte ikke hva som var galt. Men da besetningen kastet et blikk til siden, merket de en urovekkende glød fra motorene.

Kort tid etterpå streiket den ene. Så:«Feil i motor nummer to. Treeren er ute... De er alle ute.» Fortsatt visste ingen hva som hadde forårsaket de massive problemene.

Flyet, en Boeing 747, fraktet 247 passasjerer. De befant seg 37.000 fot over bakken da problemene oppsto.

— Vi så Sankt Elms ild (en elektrisk utladning, journ.anm.) rundt flyet, men det er ikke uvanlig. Så streiket motorene, og det viste seg å være noe langt mer alvorlig som ingen av oss hadde opplevd før, erindrer Moody.

Nattlig dramaDramaet utspant seg midt på natta. Både besetning og passasjerer var uvitende om at BA 009 hadde passert gjennom en askesky som stammet fra vulkanen Mount Galunggung på Java.

Denne hadde kort tid i forveien hatt et av sine mange utbrudd. Derfor var jumbojeten nå blitt til et glidefly.

På 14 000 fots høyde løste oksygenmaskene i kabinen seg ut. Først da valgte flykapteinen å informere passasjerene:

«God kveld mine damer ogherrer. Dette er piloten. Vi har et lite problem. Alle de fire motorene har stoppet. Vi gjør vårt ytterste for å få dem i gang igjen. Jeg stoler på at dere ikke lar dere stresse opp for mye.»

Som is— Vi falt fra 37 000 til 12 000 fot, og det hele var selvsagt fryktelig skremmende, sier Moody, som flere ganger forsøkte å få motorene til å gå igjen.

— Etter 14-15 minutter startet de endelig opp. Han satte da kursen for Jakarta, for å nødlande der. Siden det var natt tok det lang tid før man merket at vinduene så å si var umulig å se ut gjennom etter møtet med asken. Dette gjorde landingen vanskelig, men Moody klarte brasene.

— Det var som om Moder Jord sugde oss til seg da vi endelig nådde bakken, forteller Moody. Da de steg ut så besetningen at deler av flyet — blant annet snuten — var som sandblåst. Undersøkelsene avdekket raskt at turbinbladene i motorene hadde endret både form og størrelse som følge av asken.

— Det er som når flyet blir nediset. Alle vet hvor farlig dét er.Vulkanaske er like farlig, sier Moody, som er blitt belønnet med flere utmerkelser for sin heltedåd.