Per Axel Prydz:  Måtte selge tilbake varemerket L'Occitane. Foto: Jørgen Hyvang, Finansavisen
Per Axel Prydz: Måtte selge tilbake varemerket L'Occitane. Foto: Jørgen Hyvang, FinansavisenVis mer

Erik og Per Axel håvet inn 50 millioner på kremsalg

Per Axel Prydz og Erik Kramm Engebrigtsen mistet rettighetene til L'Occitane.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Eierne i Oliviers måtte selge L'Occitane tilbake til de franske eierne av varemerket, men fikk godt betalt for jobben de har gjort.

God avtale - Det var en god avtale for begge parter, og det var i full forståelse med eier, sier Erik Kramm Engebrigtsen i Olivenlunden til Finansavisen.

Sammen med Per Axel Prydz, eier han selskapet som har stått for salget av de franske hudpleieproduktene siden 2004. I 2013 måtte de selge rettighetene tilbake til eierne som ønsket å ta kontroll over egne produkter i hele Europa.

- Det var helt riktig tidspunkt for oss å selge det tilbake på. Vi har fortsatt et godt forhold til dem, sier Engebrigtsen.

Pilen peker ned I regnskapene til Olivenlunden er omsetningen nesten halvert, og bunnlinjen er bare en femtedel av hva den var.

Men i eiernes private selskaper er situasjonen langt lysere. Ifølge Finansavisen har begge finansinntekter på mellom 25 og 30 millioner kroner som stammer fra rettighetssalget i 2014.

Norsk varehandel er full av importører som har gjort en merkevare stor i Norge, for så å miste rettighetene uten å få særlig til kompensasjon. Gutta i Olivenlunden har mistet en svært lønnsom merkevare, men fått betalt for jobben de har gjort.

Nå jobber de videre med olivenolje og te.

Flere nyheter Sjefanalytiker om boligprisene: - Vi kan godt få et prisfall
Boligkjøperne har blitt mer kresne
Prisene på borettslagsboliger er uendret
- Beste hyttemarked på ti år