Erna med milliardløfte til kollektivpakker i storbyene

Erna Solberg åpner Høyres valgkamp med lovnad om at staten tar halve regningen for kollektivprosjekter i storbyene.

PÅ SPORET: ... av en blå samferdselspolitikk. Høyre-leder Erna Solberg lover mer penger fra staten. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
PÅ SPORET: ... av en blå samferdselspolitikk. Høyre-leder Erna Solberg lover mer penger fra staten. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STAVANGER (Dagbladet): Høyre-leder Erna Solberg har feriert hjemme i Bergen, og ruller i gang valgkampen for alvor mens hun fortsatt er på vestlandet.

I egen Høyre-buss startet hun i Stavanger med å love en betydelig statlig pengepott til kollektivløsninger rundt storbyene med Høyre i regjering etter valget i september. Turen ender i Bergen søndag ettermiddag.

- Vi starter med en gang vi kommer i regjering, sier Høyre-lederen, som mener den statlige delen av satsingen på storby-kollektivløsninger kan komme opp i 20-25 milliarder - kanskje mer - over en 20-årsperiode.

25 milliarder er den samme sum Høyre har lovet i skattelette den kommende fireårsperioden. Solberg forklarer:

- For det første er dette engangs, og ikke årlige penger. Det er forskjellen på investeringer og skattelette.

- Vi har sagt at vi skal bruke oljepengene på samferdsel, vekstfremmende skattelettelser og til investeringer i skole. Disse tre områdene har vi tenkt til å bruker merinntektene fra oljevirksomheten på i årene framover. Økonomien vokser, og Høyre mener det er potensial for å drive landet mer effektivt, sier Høyre-lederen til Dagbladet.

Hun trekker fram SSB-beregninger som viser økt vekst med Høyres foreslåtte skatteletter.

- Og økt vekst gir høyere skatteinntekster, sier Solberg.

Høyre lover 50 prosent statlig støtte til kollektivløsninger av nasjonal betydning, som bybane eller bussway i Stavangerregionen, Fornebubanen til Bærum og T-banetunnel i Oslo, samt videre utbygging av bybanen i Bergen og kollektivløsningene i Trondheim. Dette ble også foreslått i Høyres alternativ til Nasjonal Transportplan, som ble presentert i april, skriver NTB.