MØTTE STØRE: Leder for Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre  og statsminister Erna Solberg møttes til klimadiskusjon på Zerokonferansen onsdag.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
MØTTE STØRE: Leder for Arbeiderpartiet Jonas Gahr Støre og statsminister Erna Solberg møttes til klimadiskusjon på Zerokonferansen onsdag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Klimadebatt

Erna om «bilpakke»-krangelen: - Det er selvfølgelig ikke kroner og øre som er det avgjørende for klimaet

Møtte Støre til klimadiskusjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - 15 øre skaper stor politisk diskusjon, men i seg selv har ikke disse ørene den store effekten, sa Erna Solberg fra scenen på Folketeatret i Oslo onsdag.

Midt i den intense inspurten i budsjettforhandlingene mellom regjeringen og samarbeidspartiene - hvor klima og den omstridte «bilpakka» er blant de største utfordringene - møttes statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre til en klimadiskusjon på Zerokonferansen.

I etterkant utdypet Erna Solberg hennes tanker om budsjettet og krangelen knyttet til størrelsen på bensin- og dieselavgiftene.

- Det er selvfølgelig ikke kroner og øre i avgifter som er det avgjørende for klimaet, det har vi sagt hele tiden. Det er det de store teknologiske skiftene som er viktige for å få dette til. Derfor er det de store rammebetingelsene og investeringer i lavutslippsteknologi som er det viktigste, sier Erna Solberg til Dagbladet.

- Så da har budsjettforhandlingene kjørt seg fast i et klimaspor som egentlig ikke er konstrutkivt?

- Avgifter er den del av dette, men det viktigste er de virkemidlene som fører til det store klimaskiftet. Ladestasjoner over hele landet har eksempelvis gjort at vi har fått større økonomisk styrke til å gjøre transportsektoren mer utslippsfri, sier Solberg.

Bilpakke-problemer

Samme dag som Zerokonferansen åpnet, kom ferske SSB-tall som viser at oljeinvesteringene vil neste år falle mer enn tidligere varslet. Anslaget er 18,2 prosent lavere enn i 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For olje- og gassvirksomheten alene, inkludert rørtransport, er investeringsanslaget på 146,6 milliarder kroner neste år. Det er 18,2 prosent lavere enn anslaget for 2016, som ble beregnet i fjerde kvartal i 2015, og 3,6 prosent lavere enn tallet oppgitt i forrige kvartal, melder Statistisk sentralbyrå.

Parallelt med denne utviklingen, foregår det altså også en intens budsjettautrekking på Stortinget.

Venstre har tidligere sagt at det må gjøres endringer i den såkalte «bilpakka» dersom Venstre skal kunne skrive under på en budsjettavtale.

«Bilpakka» inkluderer blant annet økte drivstoffavgifter, kutt i bompengeavgift på riks- og fylkesveier og redusert årsavgift.

Advarer Frp

Men i løpet av tirsdagen rakk flere sentrale Frp-ere, deriblant Hans Andreas Limi, å slå fast at den såkalte «bilpakka» ikke skulle røres. Trine Skei Grande deler ikke den oppfatningen.

- Vi er ikke enige om noe før vi er enige om alt. Jeg tror Frp gjør lurt i å ikke gjenta ultimatum i denne delen av prosessen. Vi er ikke enige om budsjettet ennå, og da er ingenting låst, sa Venstre-lederen til Dagbladet i går.

Etter det Dagbladet forstår jobbes det med alternative løsninger som gjør at «bilpakka» kan bli stående, men at en budsjettavtale fortsatt vil kunne gi reduserte klimagassutslipp.

Som Dagbladet tidligere har skrevet er en flat C02-avgift blant tiltakene som står høyest på Venstres ønskeliste.

Krevende å erstatte oljen

Under Zero-konferansen fokuserte både Solberg og Støre på klimamulighetene Norge står overfor.

- Det er i teknologien vi finner de grønne løsningene og den grønne konkurransekraften, sa Erna Solberg i sin innledning før hun møtte Støre til debatt.

Hun understreket også at de næringene som skal ta over for oljenæringen på sikt, så må de kunne være en fullgod erstatning for oljenæringen, og levere på følgende tre punkter:

  • Penger som skal finansiere velferd
  • Jobber som kan bidra til full sysselsetting
  • Teknologiforsprang som gjør Norge verdensledende

Statens rolle

Jonas Gahr Støre understreket i sin innleding statens rolle i det grønne skiftet.

- Staten må være en bidragsyter. Ap har foreslått at staten skal bidra til fylkeskommuner for å få på plass el-ferger, sa støre, og la til den viktige rollen til trepartssamarbeidet.

- Det holder ikke å sette mål hvis vi ikke når dem. Trepartssamarbeidet er vår kilde til å gjøre dette til en dugnad.

Støre trakk også fram mulighetene som ligger i havet.

- En del av vårt klimasvar kommer til å ligge i havet, og det kommer til å bli en del av det neste kapittelet om Norge.