Statsbudsjettet 2017

Erna om budsjettavtalen: - Krevende for Høyre

Siv Jensen fastholder at bilpakken er uendret, men øker engangsavgift med 390 millioner kroner. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Kilder bekrefter overfor Dagbladet at de lørdag kveld skal presentere en løsning på statsbudsjettet.

Klokka 19 holder de fire partiene pressekonferanse i lokalene til ASKO Norge, følg livesendingen øverst i saken.

- Vi presenterer en budsjettavtale mellom Høyre, Frp, KrF og Venstre. Jeg vil ikke underslå at årets budsjettarbeid har vært mer krevende enn tidligere, men jeg har aldri gitt opp håpet, starter Erna Solberg pressekonferansen.

- Denne avtalen viser at det er mulig å finne løsninger selv i vanskelige saker. Vi har fulgt opp innspill og innvendinger fra KrF og Venstre. I sum har de fått store gjennomslag, fortsetter Solberg.

- Krevende for Høyre

Solberg forteller at diskusjonen om klimatiltak har vært det vanskeligste i budsjettarbeidet.

- Sammen med KrF og Venstre har vi forsterket klimaforliket. Dette budsjettet legger grunnlaget for å nå klimamålene for 2030.

- Det er krevende punkter i dette også for Høyre, men vi har gått med på det fordi det var viktig å få på plass et budsjett, sier Solberg.

Siv Jensen sier hun er fornøyd.

-Vi er fornøyde med å ha kommet fram til en enighet, samtidig som bilpakka ligger fast, sier Jensen, og bekrefter at avtalen blant annet innebærer en økning av engangsavgiften og en satsing på grønn samferdsel og grønn teknologi.

Venstre mener på sin side at klimapakka de har fått trumfer bilpakken til Frp, og at det i realiteten «åpner bilpakka».

- Denne avtalen kom ikke et øyeblikk for tidlig, understreket Knut Arild Hareide.

- Dette bringer oss et stort steg i riktig retning mot Parisavtalen, mener Hareide.

Han sier at satsingen på nesten sju milliarder går til:

  • Klimatiltak
  • Flere lærere på de laveste trinnene
  • En opptrappingsplan for å bekjempe vold i nære relasjoner
  • Prioritering av barnehager og økt kontantstøtte
  • Øker internasjonal bistand med 700 millioner kroner

Lettet Trine

Trine Skei Grande var lettet da hun endelig kunne presentere avtalen Venstre har blitt med på.

- Vi har hele tiden sagt at det å få kutt i klimagassutslipp har vært den viktigste oppgaven. Dette budsjettet kutter 662 500 tonn CO2, og det er et stort jafs, sier Grande.

- Det tradisjonelle miljøvernet er også styrket i dette budsjettet. Vi var lovet et grønt skatteskifte, men det fikk vi ikke. Vi fikk et grønt skatteskifte på bilparken, men det er flere sektorer som står igjen.

Grande forteller også at de har fått på plass en flat CO2-avgift som fases inn over tid, og at de har fått seiere i blant annet kampen mot fattigdom og flere studentboliger.

Enigheten

Venstre og KrF skal ha klart å flytte på omlag 7 mrd sammenlignet med regjeringens opprinnelige forslag. Enigheten innebærer blanta annet:

  • 1,5 milliarder mer til kollektivsatsing og 0,5 milliarder til klimatiltak. Det innebærer blant annet et Co2-fond for næringslivet, og flat Co2-avgift som innfases over tid
  • Skole: 460 millioner til flere lærere i 1-4-klasse.
  • Barn og familie: Opptrappingsplan for å bekjempe vold mot barn.
  • Økning i pengeoverføringene til skolehelsetjenesten
  • Økt kontantstøtte
  • Satsing på barnehage
  • Enslige minstepensjonister får 4000 kroner mer årlig.
  • Økning i potten til regionale utviklingsmidler, som regjeringen opprinnelig kuttet i i sitt foreslåtte budsjett.
  • 700 millioner kroner i økt bistand.
  • Engangsavgiften økes med 390 millioner, slik at moderne og trafikksikre biler blir billigere å kjøpe.
  • Bilpakken ligger fast, noe som blant annet innebærer at bensinavgiften økes med 15 øre og dieselavgiften økes med 35 øre, en reduksjon i årsavgift, en tilskuddsordning for å redusere bompengetakster utenfor de sstore byene, økning i pendlerfradrag.
OMSTRIDT BILPAKKE: Regjeringen vil gjøre det billigere å eie bil, men dyrere å bruke. Dette er bilpakken som gjør at både Venstre og Krf nå bryter budsjettforhandlingene. Dagbladet forklarer hvorfor. Foto: NTB Scanpix /John Terje Pedersen / Jacques Hvistendahl / Redigering/grafikk: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland Vis mer