SKOLERETT FOR PÅSTANDER OM ANALFABETISME:  - Direkte feil, sier forsker. 
 
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
SKOLERETT FOR PÅSTANDER OM ANALFABETISME: - Direkte feil, sier forsker. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIXVis mer

Erna refses for skolepåstander

Får gjennomgå for påstanden om at en av fem norske avgangselever ikke kan lese og skrive.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Høyre-leder Erna Solberg får gjennomgå for påstanden om at en av fem norske avgangselever ikke kan lese og skrive.

Uttalelsen falt under partilederdebatten på NRK i forrige uke:


«Vår største sosiale utfordring i Norge er at vi har en skole som sender én av fem barn ut av norsk skole uten å kunne lese og skrive ...», sa Høyre-lederen.


Men forsker Astrid Roe, som er ansvarlig for de norske leseprøvene og dermed også ansvarlig for den norske delen av den internasjonale elevmålingen Pisa, er opprørt over påstanden:


- Dette går jeg overhodet ikke god for, og det hun sier, er direkte feilaktig. Det er praktisk talt ingen analfabeter blant norske 15-åringer, sier Roe til NRK.


Hun presiserer at Pisa-funnene fra 2006 viser at 22 prosent av norske 15-åringer ligger på nivå 1 på en skala som går til 5.


- Det betyr at disse tenåringene med stor sannsynlighet vil kunne få problemer i videre utdanning og i sitt yrkesaktive liv dersom de ikke får spesiell oppfølging for å bedre leseferdighetene. Men det betyr ikke at de IKKE kan lese. Å si det er en drøy overdrivelse, sier Roe.

Hun legger til at det ikke finnes undersøkelser som måler skriveferdigheter.


Solberg tar ikke selvkritikk og skylder på tidspress. Hun sier til NRK at alle som har hørt henne snakke om skole de siste årene, vet at det hun har sagt, er at en av fem ikke kan lese så godt at de kan ta mer utdanning.


- Det er ikke alltid man får god nok tid til å si det som er formelt riktig. I norsk politikk kommer man alltid til å forkorte noen uttalelser fordi journalister ikke gir deg tid til å snakke lenge nok i debatter, sier Høyre-lederen.


(NTB)