STÅR PÅ SITT: Finansminister Siv Jensen og statsminister Erna Solberg kommer ikke til å ville forhandle med Venstre i spørsmålet om drivstoffavgifter. Foto: NTB Scanpix
STÅR PÅ SITT: Finansminister Siv Jensen og statsminister Erna Solberg kommer ikke til å ville forhandle med Venstre i spørsmålet om drivstoffavgifter. Foto: NTB ScanpixVis mer

Erna vil øke drivstoffavgiftene

Erna setter hardt mot hardt i dramatisk spill om drivstoffavgift: - Vi er grunnleggende uenige med Venstre

Venstre mener de ikke øker nok. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringen vil øke dieselavgiften med 35 øre og bensinavgiftene med 15 øre.

- Vi har gjenomførtet et taktsikifte i klimapolitikken, både nasjonalt og utenfor våre grenser, sa Erna Solberg i sin åpning av pressekonferansen.

Avgiftsøkningen er en del av en større pakke som blir lagt fram av statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen fredag klokka 12:

  • Dieselavgiften økes med 35 øre
  • Bensinavgiften økes med 15 øre
  • Mineraloljeavgiften økes med 20 øre
  • Årsavgiften reduseres med 12 prosent
  • Bompengene skal reduseres med 10 prosent på riks- og fylkesveiprosjekter
  • Pendlerfradraget skal økes

- Dette reduserer klimagassutslippene med 0,2 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer utslipp fra rundt 100 000 biler, sa Solberg.

– Til tross for noe høyere pris på bensin og diesel, kommer bilistene ut av dette på en gunstig måte med total netto lettelse på i overkant av 900 millioner kroner, la Siv Jensen til.

Etter det Dagbladet erfarer, og som også NRK har meldt, vil Erna Solberg ikke være villig til å forhandle med Venstre om denne pakka.

- Dette er så langt det er ansvarlig å gå i dette budsjettet. Å gå lenger vil være kontraproduktivet overfor for eksempel sysselsetting, sa Solberg på pressekonferansen.

Solberg understreket at regjeringen går lenger enn det KrF gjør i sitt alternative budsjett for 2016, men kortere enn det Venstre gjør.

Venstre misfornøyd

Trine Skei Grande har foreløpig ikke vært tilgjengelig for kommentar, men det er grunn til at tro at Venstre ikke kommer til å være fornøyde med løsningen som presenteres fredag. Årsaken er at de mener at pakka ikke vil føre til tilstrekkelig kutt i klimagassutslipp.

I forhandlingene skal Frp, etter det Dagbladet erfarer, ha krevd både en bompengeseier og pendlerfradrag for bilistene.

Venstre mener dette er stikk i strid med hensikten med grønt skatteskifte, fordi lettelsene premierer bilkjøring og dermed ikke bidrar til å forsterke klimaforliket.

Erna Solberg har en annen tolkning.

- I budsjettavtalen står det at det skal gi sektorvise kompensasjon. Og sektorvis betyr faktisk bilister, sa Solberg til Dagbladet etter pressekonferansen.

- Så Venstre har misforstått?

- Dette er balansen i vedtaket vårt. Så vi er rett og slett bare grunnleggende uenige med Venstre i dette spørsmålet.

- Vi holder avtalen

De mener videre at dette ikke vil oppfylle budsjettavtalen fra 2016, der regjeringen, Venstre og KrF forpliktet seg til at statsbudsjettet for 2017 skal gi «betydelige reduksjoner i klimagassutslippene».

Venstre har truet med å trekke sin støtte til regjeringen og ikke skrive under på en budsjettavtale dersom Høyre og Frp ikke lever opp til sitt løfte fra i fjor.

Erna Solberg mener på sin side at dagens forslag er i tråd med budsjettavtalen fra i fjor.

- Dette svarer på fjorårets enighet, og vi mener dette gir betydelige reduksjoner, sier Solberg til Dagbladet.

Løftebrudd

Siv Jensen understreket at avgiftsøkningen ikke var Frp's ønske, men understreket at de har ivaretatt bilistenes interesser.

- Det samlete skatte- og avgiftsnivået skal gå ned, og det gjør dette forslaget.

- Du lovte før dere kom i regjering at drivstoffprisene skulle ned, det løftet har du nå brutt?

- Det er riktig at dette ikke er noe vi ønsker oss, og vi vedstår oss den avtalen vi har gjort. Men jeg har vært energisk pådriver for å ivareta bilistenes interesser, og det mener jeg vi har levert på. Dette forslaget vil gi netto lettelser på om lag 900 millioner kroner for bilistene, sier Jensen til Dagbladet.

Saken oppdateres.