ANGRIPER: LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen mener regjeringen ødelegger mulighetene for et bredt skatteforlik med å komme med millardskattekutt i statsbudsjettet, før forslaget til nytt skattesystem er lagt fram og drøftet i Stortinget. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
ANGRIPER: LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen mener regjeringen ødelegger mulighetene for et bredt skatteforlik med å komme med millardskattekutt i statsbudsjettet, før forslaget til nytt skattesystem er lagt fram og drøftet i Stortinget. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpixVis mer

- Erna skaper usikkerhet for næringslivet

- Torpederer muligheten for et bredt skatteforlik, mener LO.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) har bekrftet at det kommer skattekutt også i 2016-budsjettet.

Ifølge VG kutter regjeringen 1, 3 milliarder i formuesskatten, kutte selskapsskatten to prosentpoeng fra 27 prosent til 25 prosent, og redusere skatte på lønnsinntekt tilsvarende. Samtidig vil det bli innført en ny, progressiv toppskatt som skal dette inn provenytap.

Både Ap og LO reagerer sterkt på at regjeringen fortsetter å kutte i skattene før forslaget til nytt skattesystem er lagt fram.

Bruker opp handlingsrommet - Det torpederer grunnlaget for å få til et bredt, politisk forlik om et nytt skattesystem når man bruker handlingsrommet for skattelettelser på forhånd. Kutt i formuesskatten gir ingen investeringseffekt.

En rapport regjeringen selv bestilte fra analyseselskapet Menon, viste at kutt i selskapsskatten har åtte ganger så stor effekt på investeringer som kutt i formuesskatten. Menon-rapporten burde være spiker i kista for kutt i formuesskatten, sier LOs nestleder Hans-Christian Gabrielsen til Dagbladet.

Rent ideologisk motivert Han viser til at flere rapporter og økonomieksperter har konkludert med at kutt i formuesskatten ikke betyr økte investeringer.

- Når regjeringen likevel fortsetter med kutt i formuesskatten for noen av de rikeste, er det ut fra rent ideologiske grunner, sier Gabrielsen.

Han sier at Ap-regjeringen i 1992 brukte lang tid for å få på plass et bredt forlik.

- Så langt ser det ikke ut til at denne regjeringen følger en slik strategi, sier Gabrielsen.

Skaper uforutsigbarhet - Hva er konsekvensen av å ikke sikre et bredt forlik om et nytt skattesystem?

- Det skaper usikkerhet og uforutsigbarhet for næringslivet. Hvis det ikke er et bredt flertall bak endringene, vil det skapes usikekrhet rundt hvor lenge systemet står seg. Det er det siste næringslivet nå trenger, sier Gabrielsen.

Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten (H) sier han ikke kan kommentere et budsjett han ikke har sett.

- Vi er selvsagt opptatt av å få til et bredt skatteforlik i Stortinget. I den tiden vi er inne i, er det mer enn noen gang nødvendig å få til bredest mulige løsninger på skattesiden for norsk konkurransekraft og verdiskaping.

Forundret - Det forundrer meg og antagelig norskeiet næringsliv, at LO og partiene på venstresiden avlyser muligheten for å delta i det arbeidet lenge før de har sett noe som helst av hva som kommer til Stortinget i meldingen om skattereform, sier Flåtten.

BØR VENTE: Svein Flåtten (H) vil også ha et bredt skatteforlik. Han anbefaler LO å vente med kritikk til budsjettet er lagt fram.Foto: Berit Roald / NTB scanpix
BØR VENTE: Svein Flåtten (H) vil også ha et bredt skatteforlik. Han anbefaler LO å vente med kritikk til budsjettet er lagt fram.Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer