MINDRE OLJEPENGEBRUK: Statsminister Erna Solberg (H) i forbindelse med forhandlingene med regjeringspartiene Høyre, Frp, KrF og Venstre. I neste uke legges statsbudsjettet for 2018 frem. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
MINDRE OLJEPENGEBRUK: Statsminister Erna Solberg (H) i forbindelse med forhandlingene med regjeringspartiene Høyre, Frp, KrF og Venstre. I neste uke legges statsbudsjettet for 2018 frem. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Statsbudsjettet 2018

Erna spyttet inn 100 milliarder ekstra oljekroner på fire år. Nå kan hun bare øke med 15

Skal Erna gi skattelette i det kommende statsbudsjettet, må det kuttes i offentlige utgifter, ifølge økonomiekspertene.

(Dagbladet): - Man regner med at veksten i oljepengebruken vil ligge på rundt tre milliarder kroner i året, sier Steinar Holden, professor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo.

De siste fire åra har regjeringen hentet inn 20 milliarder ekstra oljepenger, hvert år.

Torsdag i neste uke legges statsbudsjettet for 2018 fram. Regjeringen har varslet et stramt budsjett og det er knyttet spenning til hvor stor oljepengebruken kommer til å bli og hvilke kutt som kan ventes.

Eksperter som Dagbladet har vært i kontakt med er klare på at det må kuttes i offentlige utgifter hvis Solberg gir skattelette.

- Man bør redusere bruken av oljepenger i tilfelle oljefondet faller i verdi. Man kan ikke regne med store oljeinntekter framover eller at framtidige oljeinntekter vil fylle opp oljefondet igjen, sier Holden.

Regjeringen gikk til valg på moderat senking av skatter. Finansminister Siv Jensen har også denne uka uttalt i NRK og Aftenposten at hun vil begrense oljepengebruken framover, men røper ikke hvor mye mindre det vil være snakk om.

Vanskelig skattelette

Ifølge Holden vil det bli vanskeligere for regjeringen å gjennomføre skattelette og samtidig senke veksten i oljepengebruken.

- Skal man kutte i skattene må man også kutte i offentlige utgifter. Det er ikke mulig å kombinere skattekutt med betydelig utgiftsøkning slik regjeringen har gjort de siste fire årene, sier han.

I vår ble handlingsregelen endret, og i statsbudsjettet har man gått fra å kunne bruke fire prosent av oljefondets verdi til tre prosent. Holden mener denne prosenten etter hvert bør senkes ytterligere. Han råder Solberg-regjeringen til å revidere handlingsregelen så fort som mulig.

- Den høye veksten skyldes at oljefondet har økt mye i verdi, men man regner ikke med den samme økningen fremover. Hvis konjunkturen nå fortsetter å være bra bør man holde seg på nivået med en økning på tre milliarder. Bruker de mer vil det svekke troverdigheten til handlingsregelen, sier han.

Begrenset handlingsrom

- Oljepengebruken må bremses, sier Kjersti Haugland, sjefsøkonom i DnB.

Ifølge Hauglands regnestykke blir det betydelig mindre oljepenger å rutte med de kommende årene.

- Oljepengebruken økte med tilsammen 96,3 milliarder denne fireårsperioden. I den fireårsperioden som kommer nå har ikke regjeringen mulighet til å øke oljepengebruken med mer enn 15 milliarder kroner til sammen, sier Haugland.

- Oljefondet er nå er på nesten 8000 milliarder, etter mange år med god avkastning og en kraftig kronesvekkelse. Tre prosent bør sees på som en øvre grense når man skal bruke oljepenger da de offentlige utgiftene er blitt en så stor del av økonomien. Med en aldrende befolkning har staten store forpliktelser fram i tid, sier Haugland.

Ifølge Haugland kan det gjerne gis skattelette, men:

- Da må de også kutte på utgiftssida for at det skal gå i hop. Her er det et begrenset handlingsrom.

Usikker på Siv Jensen

- Økningen i oljepengebruken bør ligge mye nærmere null enn ti milliarder kroner, sier Øystein Dørum, sjefsøkonom i NHO og peker på at Norsk økonomi nå er friskmeldt.

Dørum mener at regjeringen på lengre sikt enn de kommende årene vil ha mindre enn i gjennomsnitt tre milliarder til rådighet.

- En forsiktig tilnærming tilsier derfor at man legger seg lavere enn tre milliarder, sier han.

Dørum er likevel usikker på om regjeringen vil legge opp til en så beskjeden økning i neste års statsbudsjett.

- Siv Jensen sa i politisk kvarter (onsdag på NRK journ. anm.) at hun ville tråkke litt mindre på gassen. De siste fire årene har regjeringen pumpet inn 20 nye milliarder årlig. Tolket bokstavelig kan det se ut som Jensen legger opp til en ganske sterk økning også i 2018, sier han.

Dørum mener man må ha råd til å gi en eventuell skattelette.

- Regjeringen har gått til valg på lavere skatter. Det vil være rart om det ikke reflekteres i budsjettet, men det gjenstår selvfølgelig å se om det er rom til det innenfor ansvarlige rammer, sier han.

Må forholde seg til et normalt budsjett

- Handlingsrommet for oljepengebruken er mer begrenset. Regjeringen bør peile seg inn på null endring i oljepengebruk og heller skule til konjunktursituasjonen. Ser man at arbeidsledigheten er høyere enn normalt kan man bruke noen flere oljepenger og er den lavere enn normalt bør man bruke mindre enn året før, sier Kjetil Olsen, sjefsøkonom i Nordea

Han tror politikerkorpset nå er klar over at de i større grad må forholde seg til et normalt budsjett, slik som land uten olje.

- Det blir i større grad et spørsmål om prioritering. Tidligere kunne man bruke oljepenger til skattelette. Jeg blir overrasket hvis det ikke står skattelette i budsjettet, men skattelette må nå som et utgangspunkt dekkes inn på annet vis og de må kutte andre steder, sier han.

Hardere prioritering

- Veksten i oljepengebruk kan ikke fortsette, sier Knut Røed, seniorforsker ved Frischsenteret, stiftelsen for samfunnsøkonomisk forskning i regi av Universitetet i Oslo. Også han mener regjeringen må holde seg innenfor handlingsregelen på tre prosent, men peker på at sysselsettingen fortsatt er lav.

- Det er fortsatt rom for å bruke oljepengene aktivt for å hjelpe sysselsettingen, sier han.

Røed er klar på at det ikke bør komme mer skattelette.

- Det bør ikke komme mer av det nå. Det er ingen tegn på at regjeringen er i stand til å dempe de offentlige utgiftene. De må vise at de kan gjøre det før de gir skattelette, ikke etterpå, sier han.