BORGERLIG VÅR: Etter en krevende og krisepreget budsjetthøst spår Erna Solberg en ny vår for det borgerlige samarbeidet. Hun tror det er gode muligheter for fortsatt borgerlig samarbeid og regjeringsmakt. Foto: Lars Eivind Bones
BORGERLIG VÅR: Etter en krevende og krisepreget budsjetthøst spår Erna Solberg en ny vår for det borgerlige samarbeidet. Hun tror det er gode muligheter for fortsatt borgerlig samarbeid og regjeringsmakt. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

- Erna Solberg: - Våren blir god for det borgerlige samarbeidet

Erna Solberg forsvarer ultimatumet om bilavgifter som skapte budsjettkaos og nesten-krise, og tror det borgerlige samarbeidet vil styrkes fram til valget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter en budsjetthøst der opposisjonen og kommentatorer har konkludert med borgerlig sammenbrudd og svakt lederskap, slår statsminister Erna Solberg tilbake:

- Man kan man kritisere mitt lederskap, men lederskap handler jo om at vi fikk i havn et budsjett. Det er viktig å huske. Det viktige er å kjenne til absoluttene og smertepunktene rundt bordet, og hvor det er mulig å få partiene til å strekke seg for å komme til enighet. Det er reelt lederskap. Det er ikke lederskap å kjefte på folk, men å få til resultater. Det noen kaller ultimatum, er politiske realiteter, sier Solberg til Dagbladet.

Fødsel verre

Hun tror det borgerlige samarbeidet vil styrkes i løpet av våren og fram mot valget.

Det er en sliten, men offensiv statsminister som møter Dagbladet etter en så lang og kronglete budsjettprosess at den i stortingssalen ble sammenlignet med en fødsel.

- Jeg har født to ganger. Det var harde fødsler, og de var verre enn denne budsjettprosessen, sa Solberg fra talerstolen.

Men hun legger ikke skjul på at prosessen har vært særdeles krevende i år, særlig på grunn av klimapolitikken og den berømte bilpakken. Fra Stortingets talerstol refset KrF-leder Knut Arild Hareide mindretallsregjeringen for å møte Stortinget med et ultimatum.

Frp strakk seg langt

Solberg svarer at det handler om politiske realiteter, uenighet og politisk avstand mellom fire partier.

- Vi sa fra om hvor langt vi kunne gå, og at det var nødvendig med kompensasjon for bilavgiftene. Frp hadde strukket seg langt, det visste både KrF og Venstre. De ga faktisk rosende ord til Frp. Men de valgte en posisjon om å ikke akseptere det.

- I utgangspunktet sa Trine Skei Grande at helheten i budsjettet er viktigst. Men så spisser det seg til gjennom en forhandling, sier Solberg.

Hun understreker at det var vanskelige punkter for alle partiene og mellom alle.

- Utfordringen er å finne en løsning mellom alle de fire partiene, sier Solberg.

Fredag gjemte partilederne seg bort etter at regjeringspartiene hadde lagt fram en siste skisse. Nå avslører Solberg at møtestedet var Akershus festning.

Sannhetens øyeblikk

- Det var det vi tilbød fredag morgen som var avgjørende for at vi kunne begynne å snakke igjen, og at vi ble enige. Vi la fram noen endringer på klima, pluss at det nærmet seg en frist og et sannhetens øyeblikk. Men du er jo aldri ferdig før du er ferdig.

- Frp-nestleder Per Sandberg sa til Aftenposten i går at han ikke ville felt en tåre om Frp hadde gitt opp regjeringsmakten. KrF-leder Knut Arild Hareide mener det er rene ord for pengene, og at Frp ikke er så opptatt av å sitte i regjering. Hvordan ser du på mulighetene for et borgerlig samarbeid framover?

- Per Sandberg understreker at det var noen punkter som var så vanskelige for Frp at det ville vært vanskelig for dem å godta og styre videre med. Det er de punktene man må kjenne til når man forhandler. Han sier at han ikke er avhengig av å være statsråd. Det gjelder oss alle sammen, at det er politikken som gjør at vi sitter i regjering, og at det går en grense for hva en kan godta, sier Solberg.

Det har falt harde ord både innad og utad mellom de fire partilederne de siste ukene. Nå er det ikke behov for noen «samtaleterapi» i Nydalen eller andre steder, men en skikkelig juleferie og pause fra hverandre.

God borgerlig vår

Men så tror Solberg på et godt borgerlig samarbeid fram mot valget og etter det.

- Det har vært en krevende prosess, så det kan ta litt tid for noen. Samtidig vil de se at de har fått gjennom mye. Og til våren vil alle se muligheten for gode løsninger. Det vil komme saker der vi er enige og finner sammen, som nasjonal transportplan og perspektivmeldingen, sier Solberg.

Ap-leder Jonas Gahr Støre sa i finansdebatten at borgerlig samarbeid bryter sammen. Han ser høstens budsjettprosess om et uttrykk for oppløsning.

- Jeg er uenig med Jonas. Syse-regjeringen måtte gå i 1990 fordi Senterpartiet ikke ville være med lenger på grunn av EØS-avtalen. Men den forrige borgerlige regjeringen satt faktisk i fire år, og ble felt av velgerne. Mange spådde at vi ikke ville klare å styre sammen i fire år. Nå tror jeg vi er gjennom de vanskeligste sakene, budsjettet har jo vært den vanskeligste for oss hvert år. Så vil jo valgresultatet avgjøre lysten på å støtte eller delta i regjeringen, sier Solberg.

Snakket ikke om kabinettspørsmål

Hun sier det satt langt inne å få Frp til å godta økte bilavgifter, men at det ikke nærmet seg regjeringskrise.

- Vi mente at vi ville finne andre løsninger rundt bilpakken og var på vei flere ganger, men utfordringen var å finne løsninger som alle fire partiene kunne være med på. Det var flere krysspunkter, sier Solberg.

Hun forteller at kabinettsspørsmål og regjeringskrise ikke ble noe tema i budsjettforhandlingene.

- Vi kom aldri til det. Vi snakket om at vi måtte diskutere alle alternativene, hva som skjer hvis det ikke går å bli eige. Men vi kom aldri så langt, sier Solberg.

- Ikke noe rødgrønt alternativ

Hun konstaterer at idet statsbudsjettet for 2017 blir vedtatt, ved inngangen til valgåret, er det ikke noe avklart styringsalternativ på motsatt side.

- Etter tre år finnes det ikke et rødgrønt alternativ. Det er høyst uklart hva Arbeiderpartiet og Støre mener i sentrale saker, og SV, Ap, Sp og Miljøpartiet De Grønne inneholder de fleste ulike standpunkter. Om bensin- og dieselprisen så nekter Sp å øke avgiften med noe som helst, mens MDG vil øke avgiften med 5 kroner. Kombinasjonen Ap/Sp er kanskje ikke den mest fascinerende for dem som er opptatt av miljø. De fire ikke-sosialistiske partiene har levert gode budsjetter for flere jobber og bedre velferd i fire år på rad, sier Solberg