MILLIONBOT: ESA har ilagt Posten Norge en bot på 102 millioner kroner for å ha hindret konkurrenter i å etablere seg i norske butikker. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
MILLIONBOT: ESA har ilagt Posten Norge en bot på 102 millioner kroner for å ha hindret konkurrenter i å etablere seg i norske butikker. Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIXVis mer

ESA gir Posten bot på over 100 millioner

Mener Posten har hindret konkurrenter i å etablere seg på markedet gjennom produktet Post i Butikk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Etter åtte års gransking slår EFTAs kontrollorgan nå fast at Posten i kraft av sin dominerende stilling har misbrukt sin markedsmakt og dermed brutt artikkel 54 i EØS-avtalen.

Saken er den største konkurransesaken ESA har behandlet, og det er første gang noensinne overvåkingsorganet ESA ilegger en bot. Posten har nå en frist på to måneder dersom den vil anke saken til EFTA-domstolen.

Det er kravet om eksklusivitet i avtalene med norske butikkjeder ESA har reagert på. Avtalen var virksom i perioden 2000 til 2006, da kravet til eksklusivitet ble opphevet.

Uten disse avtalene om eksklusivitet kunne de konkurrerende selskapene ha sørget for økt konkurranse og lavere priser i markedet, ifølge direktør Per Andreas Bjørgan i ESAs konkurranse- og statsstøtteavdeling.

- Vi mener dette har begrenset konkurransen i dette markedet det over en periode på nesten seks år, sier Bjørgan til NTB.
Forbrukerne tapt ESA mener norske forbrukere har tapt på at Posten sikret seg eneretten. Post i Butikk-konseptet (PiB) har omfattet rundt 1.300 butikker.

— Vi har kommet fram til at Posten la beslag på de mest attraktive hentestedene og dermed gjorde det vanskelig for konkurrenter å komme inn på det samme markedet, sier Per Andreas Bjørgan.

— Dette har vært til skade for Postens kunder og for forbrukerne. Det er det beste for forbrukerne at det er konkurranse i dette markedet, påpeker han.

Ifølge Bjørgan er saken et signal om «at man må opptre med en viss varsomhet når man har en stor og dominerende posisjon i markedet».

Erstatningskrav I fastsettelsen av boten har ESA lagt til grunn faktorer som Postens salg i markedet det siste året før overtredelsen ble rettet opp, overtredelsens art, Postens markedsandel og både den geografiske utbredelsen og varigheten av overtredelsen. Boten er på 12,9 millioner euro, tilsvarende 102 millioner kroner med dagens kurs.

Schenker Privpak krevde i fjor vår nesten en halv milliard kroner i erstatning fra Posten Norge. Selskapet mener Posten har hindret Schenker i å bygge opp et landsdekkende nettverk for pakkepost. Posten avviste kravet som grunnløst.

— Vi mener jo at det var mange andre butikker som også var tilgjengelig for våre konkurrenter i hele den aktuelle perioden, sa informasjonsdirektør Elisabeth H. Gjølme i Posten i mars i fjor.

(NTB)