ESA: Telenor kan ha brutt konkurransereglene

Melder NTB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ESA sendte mandag et brev til Telenor med innsigelser mot mobilgigantens opptreden i tre norske markeder.

Det gjelder grossistmarkedet for tilgang i mobilnett, markedet for mobilt bredbånd til privatkunder og markedet for mobiltjenester til bedriftskunder. ESA understreker at det er snakk om foreløpige konklusjoner som Telenor nå skal få svare på før overvåkingsorganet tar en endelig avgjørelse.

Begrenset konkurransen ESA er vaktbikkja som sørger for at EFTA-landene overholder reglene i EØS-avtalen. Overvåkingsorganet finner det «sannsynlig» at Telenors prising av såkalte mobiltilgang- og origineringstjenester for grossistkunder har begrenset konkurransen i markedet for mobilt bredbånd til privatkunder.

- I perioden fra januar 2008 til slutten av 2012 tok Telenor høyere priser av grossistkunder enn de selv solgte tjenester for i sluttbrukermarkedet, heter det fra ESA.
Bedriftskunder For bedriftskundene er ESA bekymret for at Telenor har begrenset konkurransen ved å gjøre det svært vanskelig å bytte leverandør og for dyrt for konkurrenter å kapre kunder fra Telenor. — Gebyrene overgår det kunden kan spare ved å akseptere bindingstiden. ESAs foreløpige konklusjon er at også dette innebærer et brudd på EØS-konkurransereglene, lyder den foreløpige konklusjonen.
Ansvar - Selskaper med en dominerende posisjon i markedet har et særlig ansvar for å opptre på en måte som ikke hemmer konkurransen. Begrenset konkurranse kan ramme forbrukerne i form av høyere priser, lavere kvalitet, dårligere utvalg og mindre nyskaping, sier Frank Büchel i ESA i en pressemelding.

- Det er derfor i norske forbrukeres interesse at ESA griper inn i saken. Telenors svarfrist til ESA er 11. april.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram