Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Flystyrten i Iran:

- Et av verdens sikreste fly

176 personer er døde etter at et Boeing 737-800-fly styrtet i Iran. Ifølge norsk ekspert er denne flytypen er en av de sikreste som finnes.

TEHERAN: Denne videon skal ifølge nyhetsbyrået BNO News vise det ukrainske flyet styrte med 176 personer ombord, utenfor Teheran. Vis mer

Mens det samles sammen lik, eiendeler og flydeler, jobbes det på spreng for å finne årsaken til hvorfor det ukrainske passasjerflyetstyrtet ved Teheran i Iran natt til onsdag.167 passasjerer og ni kabinansatte omkom.

Flyselskapet Ukraine International Airlines har opplyst at de gjør alt de kan for å finne årsaken til ulykka og at de bistår de pårørende med all mulig assistanse.

Enn så lenge er årsaken til ulykka et mysterium.

INGEN OVERLEVENDE: Redningsarbeidere på stedet hvor et passasjerfly styrtet i Iran natt til onsdag. Ingen av de 176 personene om bord overlevde. Foto: AP / Ebrahim Noroozi / NTB Scanpix
INGEN OVERLEVENDE: Redningsarbeidere på stedet hvor et passasjerfly styrtet i Iran natt til onsdag. Ingen av de 176 personene om bord overlevde. Foto: AP / Ebrahim Noroozi / NTB Scanpix Vis mer

Motor tok angivelig fyr

Den ukrainske ambassaden i Iran uttalte onsdag styrten skyldes en teknisk feil i motoren, men valgte noen timer seinere å trekke uttalelsen.

Flyet tok av fra flyplassen i Teheran klokka 06.12 lokal tid, og styrtet kort tid etterpå. Pilotene skal ha forsøkt å snu, men foretok ikke noe radioopprop til tårnet, ifølge en foreløpig rapport.

Sporingsdata tyder på at flyet klatret til drøyt 2400 meters høyde og nådde en fart på 500 km/t før det begynte å falle. Videoopptak fra det som angivelig skal være dødsflyet viser at flyet er i brann før det plutselig treffer bakken.

Også Qassem Biniaz i iranske transportmyndigheter har fortalt til nyhetsbyrået Islamic Republic at en motor tok fyr og pilotene ikke klarte å gjenvinne kontroll over flyet, skriver The New York Times.

- Det er altfor tidlig å konkludere med hva som er årsaken til at flyet styrtet. Etterforskningen i slike saker tar gjerne flere måneder eller år, og vi får håpe at flyets «svarte bokser» vil kunne gi oss svaret på hva som gikk galt, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til Dagbladet.

«Svarte bokser» er betegnelsen på taleregistratoren og ferdsskriveren i et fly.

BRANT: Forbrente deler av flyet som krasjet kort tid etter avgang fra flyplassen i Teheran. Foto: AP Photo/Ebrahim Noroozi / NTB Scanpix
BRANT: Forbrente deler av flyet som krasjet kort tid etter avgang fra flyplassen i Teheran. Foto: AP Photo/Ebrahim Noroozi / NTB Scanpix Vis mer
MOTOR: En motor ligger igjen på bakken etter at et passasjerfly styrtet i Iran natt til onsdag. Foto: AFP / NTB Scanpix
MOTOR: En motor ligger igjen på bakken etter at et passasjerfly styrtet i Iran natt til onsdag. Foto: AFP / NTB Scanpix Vis mer

Brukt over hele verden

Boeing 737-800-flyet ble sist vedlikeholdt så seint som mandag, opplyser flyselskapet Ukraine International Airlines i en uttalelse gjengitt av nyhetsbyrået Reuters.

Denne flytypen har en svært god sikkerhetshistorie. Det er oppgitt at Boeing-maskinen skal være produsert for tre år siden.

- Denne flytypen er en av de sikreste flyene som finnes, og har siden 1960-tallet vært i bruk av svært mange flyselskap i hele verden, sier flyanalytiker Elnæs.

Videre forklarer han at hvis en av motorene skulle svikte, er dette flyet laget slik at man skal kunne fly på én motor - på lik linje med alle tomotors fly som opererer i sivil luftfart.

- Dette er noe alle pilotene jevnlig trenes på i simulator, sier Elnæs.

Talspersoner for flyselskapet har uttalt at mannskapet var svært pålitelige og erfarne.

Leverer ikke ut «svarte bokser»

Nyhetsbyrået Reuters melder at flyets «svarte bokser» ikke vil bli utlevert til den amerikanske flyprodusenten Boeing, som er vanlig ved ulykkesetterforskninger.

Det halvstatlige iranske nyhetsbyrået Mehr siterer Ali Abedzadeh, leder for det iranske luftfartsverket, på at det ikke er klart hvilket land disse faktisk skal sendes til for at dataene skal hentes ut.

Det knytter seg stor spenning til hvordan iranske myndigheter vil håndtere denne ulykka og etterforskningen som de er ansvarlige for. I de fleste tilfeller er det vanlig å få teknisk bistand fra flyprodusenten og land som er spesielt rammet av ulykka.

- Det kan bli veldig komplisert for representantene fra Boeing-fabrikken å komme seg inn i Iran for å etterforske ulykken. Det er en politisk tilspisset situasjon, og det er usikkert hvordan myndighetene vil håndtere dette, sier Elnæs.

Vanligvis vil produsenten reise raskt til ulykkesstedet for å se på området, og samle inn mest mulig informasjon. Særlig i de tilfellene hvor det er mistanke om teknisk svikt, bemerker flyanalytikeren.

Gjengjeldelse for likvidering

Eieren av flyet, i dette tilfellet Ukraina, kan også tilby sin kompetanse når en slik ulykke rammer. I dette tilfellet var det også svært mange fra Canada som er blant de døde, og det vil være naturlig om de følger en slik etterforskning tettere, forteller Elnæs.

- Men det kan by på visse utfordringer slik situasjonen i Iran er nå, sier han.

Siden USA i forrige uke likviderte den høytstående, iranske generalen Qasem Soleimani, har verden holdt pusten og ventet på et svar fra Iran.

Natt til onsdag svarte Iran med et missilangrep mot to baser til den USA-ledede militærkoalisjonen i Irak. På en av basene befinner det seg også norske styrker. Ingen skal ha kommet til skade i angrepet, som Iran har omtalt som «vellykket».

ANGRIPER: Disse bildene blir nå spredt på sosiale medier. Flere, inkludert Iransk statlig TV, hevder bildene skal vise missiler på vei inn mot en amerikansk flybase. Vis mer

Forsvant fra radaren

Ifølge Flightradar 24 sine observasjoner tok ulykkesflyet av fra Tehran Imam Khomeini International Airport 06.12 lokal tid. To minutter etterpå forsvant det fra radaren.

- Vanligvis er de en relevant og etterrettelig kilde, men det er flere faktorer som spiller inn, sier Hans Jørgen Elnæs.

Flyanalytikeren forklarer at alle fly har en unik kode som de må oppgi, og det er denne som følges på Flightradar 24.

- Men systemet kan ha noen begrensninger hvis det er høye fjell i området og ut fra hvordan radarene er plassert. Hvordan disse forholdene var i denne saken vet jeg ikke nok om til å uttale meg sikkert, sier Elnæs.

- Tragisk hendelse

Bortsett fra en uttalelse natt til onsdag, hvor Boeing informerte om at selskapet var klar over meldingene om flystyrten i Iran, var det lenge stille fra flyprodusenten. Samme dag, rett over klokka 12 norsk, tid kom Boeing med en ny uttalelse:

- Dette er en tragisk hendelse og våre tanker er med besetningen, passasjerer og deres familier.

Videre informerte Boeing om at de er i kontakt med sin kunde, altså flyselskapet, og står ved kunden sin i en vanskelig tid.

- Vi er klare for å hjelpe til på alle måter som trengs.

Boeing i krise

Boeing har de siste åra opplevd to dødelige flystyrter med en annen flytype, Boeing 737 MAX-8:

  • 29. oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia. Flyet skal ha bedt flygelederne om å få returnere til flyplassen før flygelederne mistet kontakten med flyet. Det skjedde bare 13 minutter etter at passasjerflyet tok av fra rullebanen i Jakarta.
  • 10. mars 2019 styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell i Etiopia. Alle 157 om bord omkom. Blant de 157 personene om bord ulykkesflyet i Etiopia, var norske Karoline Aadland (28). Hun jobbet med økonomi i Røde Kors' internasjonale avdeling, og var på jobb i regionen da ulykken fant sted.

Boeing har oppdatert programvaren på flyene etter at en feil ved styringssystemet MCAS ble knyttet til ulykkene, men USAs luftfartsmyndighet FAA har ennå ikke gitt klarsignal til at flytypen kan tas i bruk igjen. Trolig vil det ta flere måneder før modellen får grønt lys.

737 MAX-flyene ble satt på bakken i mars i fjor, og situasjonen skapte en krise for selskapet.

I slutten av desember ble toppsjef Dennis Muilenburg sparket. Han fikk likevel med seg en saftig sluttpakke, ifølge flere amerikanske medier.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media