ULYKKESFLYET:  Det var dette Germanwings flyet av typen Airbus A320 som styrtet i de franske Alpene tirsdag. Her er flyet i Berlin 29. mars, 2014.  Foto: Jan Seba/REUTERS
ULYKKESFLYET: Det var dette Germanwings flyet av typen Airbus A320 som styrtet i de franske Alpene tirsdag. Her er flyet i Berlin 29. mars, 2014. Foto: Jan Seba/REUTERSVis mer

Et av verdens tryggeste fly

Se oversikten over hvilke flytyper som krasjer mest.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flyulykken i Alpene tirsdag formiddag var en en stor overraskelse. Ikke bare fordi flyulykker i Europa er ekstremt uvanlig. Det involverte flyet, en Airbus A320, er en av de tryggeste flytypene i lufta - og det var eid av et flyselskap med en uvanlig sterk sikkerhetshistorie.

I følge Time har ikke Germanwings vært involvert i en eneste alvorlig flyulykke siden selskapet ble opprettet i 1992. Morselskapet Lufthansa er også blant de tryggeste flyselskapene i bransjen. I følge flysikkerhetstatistikken til tyske Jadec er Lufthansa på 12 plass blant 60 internasjonale flyselskaper. SAS ligger på 48. plass.

Airbus A320 er en av arbeidshestene i internasjonal flytrafikk og over 6100 slike fly er fortsatt i aktiv tjeneste. Flytypen ble introdusert i 1986, og ulykkesstatestikken viser at det er blant de aller sikreste. For hver million flyginger med A320-familien har 0,14 endt med en dødelig ulykke. Statistikken til høyre viser hvor mange dødelige ulykker det har vært med de mest brukte flymodellene som har vært i bruk siden 1959.

Rett i bakken Men det begynte ikke så bra for Airbus A320. Da det skulle vises for første gang under en flyoppvisning i 1986 gikk det rett i bakken. Dette var starten på ny teknologi der datastyring og elektriske ledninger overtok for hydraulikk. Tre døde og 50 ble skadet den dagen.

Like fullt ble A320 en gedigen suksess og etter hvert har det kommet flere moderniseringer og ny-versjoner som også er laget over A320-lesten. I 2009 måtte et A320 fra US Airways nødlande i Hudson River i New York etter at det kolliderte med en flokk gjess like etter avgang.

Gammelt Flyet som krasjet i Alpene tirsdag var 24 år gammelt, og nærmet seg forventet levetid på 25-30 år. Men flere flysikkerhetseksperter har de siste dagene uttalt at et 24 år gammelt fly kan være like trygt som et nytt et. Det er kvaliteten på vedlikeholdet som er vesentlig.

- Vedlikeholdet i Lufthansa er kjent for å være veldig god. Så lenge vedlikeholdsprogrammet og flyprodusentens instruksjoner blir fulgt er  ikke alderen på 24 år noe tema, sa Germanwings-direktør Thomas Winkelmann i går.

I dag sa Lufthansa-direktør Carsten Spohr dette:

- Flyet fikk et helt rent skussmål etter det ordinære vedlikeholdet i Dusseldorf på mandag, og vi har snakket med piloten som var ansvarlig for den testen. Han bekrefter at flyet var i perfekt teknisk stand mandag, sier Lufthansa-direktøren.

Dødsratio: Antall dødelige ulykker per én million kommersielle flyvninger verden over fra 1959 til 2013.  Kilde: Boeing/Time
Dødsratio: Antall dødelige ulykker per én million kommersielle flyvninger verden over fra 1959 til 2013. Kilde: Boeing/Time Vis mer