Et avgiftssystem uten logikk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Norge er et av verdens rikeste land. Sett opp mot hvor mye penger vi disponerer, er det allikevel få land som har en tristere bilpark, og en dårligere veistandard.

Å kjøpe en sikker og normalt motorisert familiebil blir en stor utgiftspost for de fleste familier, og mange velger derfor å kjøre eldre biler med sløvere motorisering og mindre sikkerhetsutstyr.

Flere ulykkerResultatet av dette blir indirekte flere trafikkulykker, og flere alvorlige personskader i trafikken. En ti år gammel bil kan ikke måle seg med nye når det gjelder trafikk og kollisjonssikkerhet. Med dårlig motorisering kan også vanlige forbikjøringer bli en ”dødslek”.

På vinterføre fører mangelen på ABS-bremser og ESP-systemer til at mange (gjerne uerfarne) bilister ender i grøftekanten eller i grillen på en semitrailer. Dette er ulykker som kunne vært unngått.

Av de enorme inntektene generert av bilrelaterte avgifter, og da spesielt engangsavgiften, går kun en latterlig liten andel til veibygging og trafikksikkerhetsmessige tiltak.

Bygger minst motorveier

I Aftenposten den 3. september kunne vi lese at Norge er et av de landene i Europa som bygger minst motorvei. Sverige har ca. 6 ganger så mye motorvei som Norge. I tillegg kan det nevnes at bilavgiftene i vårt naboland er betraktelig mindre enn her på berget.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer