Et billig forslag

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I NHO må de trekke et lettelsens sukk over at Jens Ulltveit-Moe har gått av som president. Industrieieren har en sjelden evne til å provosere LO og det politiske miljøet med enøyde uttalelser som kanskje vekker latter og samtykkende nikk bak lukkete dører, men som bare egner seg til å skape fronter i det offentlige rom. Hans siste utspill om å arbeide mer for samme lønn har som fortjent vakt sterke reaksjoner.

Det er all grunn til å lytte til Ulltveit-Moe når han bekymrer seg for konkurranseutsatt industri. Han er en av få norske kapitalister som har investert tungt i industriarbeidsplasser her i landet. Det er unntaket fra regelen de siste tiåra, som har vært preget av utflagging og nedlegging. På kontinentet er industrien også under hardt press fra land i Asia, og europeiske arbeidstakere er blitt tvunget til å jobbe mer for mindre. Men når

Ulltveit-Moe ber norske arbeidstakere følge deres eksempel, virker det kortsiktig. Norge vil fortsatt ikke kunne konkurrere med lavkostland på pris. Vårt konkurransefortrinn er høy kompetanse og rikelig med naturressurser. Det fortrinnet svekkes når Ulltveit-Moe ønsker å gjøre industrien til en mindre attraktiv arbeidsplass.

Det er flere eksempler også i Norge på at utsatte enkeltbedrifter har inngått lokale avtaler om å jobbe mer i perioder for samme lønn. Det har vært et felles løft for å redde egne arbeidsplasser. Men den typen fleksibilitet er avhengig av et godt forhold mellom arbeidstakere og ledelse. Ulltveit-Moe går løs på opparbeidete rettigheter når han ønsker å innføre lengre arbeidstid som en generell ordning og utfordrer dermed Norges andre konkurransefortrinn, det tette samarbeidet mellom partene i arbeidslivet. Det er rimelig korttenkt.

Større fleksibilitet i forhold til avtaler og regelverk er nødvendig. Men på lengre sikt må Norge dyrke sine naturgitte fortrinn gjennom økt kompetanse og mer forskning og innovasjon. Billig arbeidskraft vil vi aldri få i Norge. Det vet Ulltveit-Moe som investerer stadig tyngre i skjermet sektor.