Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Et delikat problem

De er mange, de er like og de kommer snart til et gatehjørne nær deg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VI STO I KØ

i en forretning på Skøyen i Oslo, Tiny het butikken. Vi skulle ha melk og brød, ikke så uvanlige varer å legge i handlekurven. Det som var tilnærmet sensasjonelt, var tidspunktet. Dette var nemlig annen påskedag, en gang på begynnelsen av åttitallet. Aldri før hadde vi kunnet handle ferskvarer en helligdag. I tillegg kunne vi ta med oss en videoboks hjem. Det var også nytt - å se film akkurat når det passet. Debatten gikk høyt om hvor viktig det var med mangfold. Monopol var gammeldags. Verden var i våre unge øyne i ferd med å bevege seg framover.

RETT RUNDT HJØRNET

for denne avisa i Oslo sentrum lå en særegen hyggelig kafé - alene i sitt slag. Her var det inntil svært nylig mulig å få seg en kakao eller formiddagskaffe uten å stå i altfor lang kø.

I gata som strekker seg opp fra Bislett mot Adamstuen lå en brukbar restaurant med hyggelig betjening, der sultne kunne ta en lørdagslunsj eller drikke på vei hjem en sein kveld. Den var også alene i sitt slag. På Frogner lå en jernvarehandel og i Universitetsgata et antikvariat. Bak tradisjonsrike Theatercaféen - i samme kvartal - lå utestedet Lipp.

LISTA ER

lang over forsvunne steder, og det er helt naturlig at nye kommer til. Kan hende hadde folk sluttet å gå på Lipp, antikvariatet har funnet seg nye lokaler og Frogner-folket må finne seg nye steder å handle snøskuffer og spiker.

Usigelig trist og kjedelig er det at på alle disse stedene - der de solgte god kakao og der sultne gjester kunne nyte en lørdagslunsj - har samme aktør overtatt lokalene. Alle lokalene har trukket i samme uniform. Den rød-gule fra forhandleren som tilfredsstiller byfolkets behov for å handle såkalte delikatesser, dopapir og dvd i samme sjappe.

INNEVÆRENDE

år var ambisjonene til folka bak det omseggripende konseptet Deli de Luca at hovedstaden skulle få fjorten forretninger, og kjeden skulle omsette for 125 millioner kroner. Dette ifølge bladet Økonomisk Rapport.

Og hvem kan vel anklage de tidligere 7-Eleven-sjefene for å satse på et moderne pengepotensielt konsept? Klart det er kroner å hente hos de urbane, mer eller mindre edru, byvandrerne som skal ha seg en cola og et klissent pizzastykke på vei hjem fra julebord. Eller en travel singel kvinne på vei hjem fra arbeid, som gjerne vil ha med seg noe ferdiglaget til middag.

I DAG KAN VI

handle det meste akkurat når det passer. Det er lenge siden åttitallet, og videoen er kassert til fordel for dvd. Men, det ser ut til at det gamle mangfoldet er i ferd med å bli borte til fordel for de få kapitalsterke aktørene. Verden går framover i valutauniform.

Det minner om monopol.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media