Mer og mer kø:  Oslopakke 3 er ikke nok til å hindre økte køer inn til hovedstaden. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Mer og mer kø: Oslopakke 3 er ikke nok til å hindre økte køer inn til hovedstaden. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Et evig kømareritt i Oslo - 100 milliarder er ikke nok

100 milliarder kroner skal brukes på vei- og kollektivutbygginger rundt Oslo frem mot 2030. Når alt står ferdig vil vi stå mer i kø enn noensinne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Lenker av blinkende bremselys i grålysningen. Ikke to, ikke fire eller seks, men hundrevis. Hver morgen, og så igjen hver ettermiddag, skriver Finansavisen.

Dette er blitt hverdagen. Det finnes ingen vei utenom, ingen snarveier og ingen omveier. Du må sitte her og forsone deg med køen og trengselen, og kanskje tenke som en fransk forfatter tenkte: Alt kommer punktlig til den som kan vente.

Oslo og Akershus kommer til å få 350 000 nye innbyggere innen 2030, ifølge Statistisk sentralbyrås (SSB) middelanslag. Oslo er den raskest voksende regionen i Europa, skriver Finansavisen.

Fulle tog Men hvor skal de ferdes? Rushtrafikken i hovedstadsregionen står hver morgen og hver ettermiddag. På flere strekninger er togkapasiteten sprengt. Tog- og T-banetunnelene under sentrum er utnyttet til det ytterste i de hardest belastede periodene. Kollektivfeltene blir stadig fullere av elbiler som skaper problemer for bussene, som blir stående og stampe i de samme køene som privatbilistene.

Hvor mye samferdsel får man så for 100 milliarder kroner (Oslopakke 3)?

Betyr Oslopakke 3 at trafikkproblemene rundt byen snart blir løst og den fremtidige befolkningsveksten vil bli håndtert på strakt arm?

Nei.

Økt tidsbruk Hvis alle utbyggingsprosjektene blir gjennomført etter timeplan og budsjett frem til 2030, noe som virker stadig mer usannsynlig, vil jobbpendlerne ifølge Finansavisen bruke mer tid i køer enn de gjør i dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For fire år siden brukte en gjennomsnittlig bilist 49 minutter på de 22,5 kilometerne fra Asker til Oslo, på tidspunkter med stor trafikk. I 2030 må han regne med å bruke 1 time og 15 minutter, selv hvis Oslopakke 3 blir gjennomført i tråd med fremdriftsplan og budsjett.

Men hvis SSBs høyeste befolkningsanslag slår til, kan køtidene fort bli fordoblet fra dagens nivå, skriver Finansavisen.

Flere nyheter Hegnar: Bygg Norge ut av veikaoset
Oslo kommune mener E18 blir for dyr
Samferdselsprogram på plass for Oslo og Akershus