Et frivillig kraftsentrum

Navn: Sven Mollekleiv Alder: 46 Yrke: Generalsekretær

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Enten han spiller fotball eller leder møter, skjer det med samme glødende engasjement. Men der fotballen for ham er redusert til halvrøff five-a-side med gutta på alt slags føre, har møtevirksomheten steget i frekvens og styrke. Det er aldri tvil om hvem som har initiativet når Sven Mollekleiv befinner seg i et rom med vannkarafler og utlagte kulepenner på bordene.
  • Generalsekretæren i Norges Røde Kors er et kraftsentrum i det frivillige humanistiske arbeidet. Han er en målrettet person som vet han må levere resultater og som gjør det, er omkvedet i den organisasjonen han ble satt til å lede i 1992. Den gang hadde interne stridigheter revet og slitt i «raudekrossen» i flere år. Mollekleiv var den dyktige lobbyisten som satt som markedssjef i Norges Fotballforbund og som skulle få Røde Kors inn i et nytt spor. Ledelsen i organisasjonen mente de hadde skutt gullfuglen og fikk rett.
  • Men det finnes fortsatt andre tær å tråkke på. Nå beskyldes Mollekleiv og Røde Kors for å profilere seg og stopp volden-kampanjen i kjølvannet av drapet på Benjamin Hermansen. I et stykke journalistikk i Dagsavisen i går het det at Mollekleiv hadde opptrådt «nedlatende og belærende» på et planleggingsmøte med Antirasistisk Senter noen dager før fakkeltoget på Youngstorget 1. februar. Og Norsk Folkehjelp knurrer over at Røde Kors utvirket et TV-program i «konkurranse» med folkehjelpas store konsert på Holmlia.
  • Her bør generalsekretær Mollekleiv ligge rolig og ikke delta i noen form for norgesmesterskap i antirasisme. Og så skal han saktens få litt assistanse fra oss i Dagbladet til å sette et par ting på plass: Da Røde Kors overtok Dagbladets redaksjonelle stopp volden-kampanje i 1995, var det under forsikringer om at det skulle skapes et bredt og folkelig engasjement mot all voldsbruk. Løftene ble til de grader innfridd.
  • Gjennom Ungdommens Røde Kors klarte organisasjonen å få på beina en folkelig bevegelse mot vold. I årene etter har 300000 norske ungdommer satt sitt håndtrykk på plakater, kampanjen er bredt markert innenfor flere idretter, ikke minst gjennom fotballen. Og stopp volden-kampanjen er eksportert til i alt 35 land.
  • Men tar vi ikke feil, har generalsekretæren mye annet å gjøre, også. I går var en delegasjon fra Aserbajdsjan på besøk i Røde Kors' lokaler i Hausmanns gate. Den gjengen var vel heller ikke i tvil om hvem som ledet møtene.