- Et fyrtårn for næringslivet

Regjeringen redder Hurtigruta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no):  Hurtigruta får en tilleggsbevilgning på 125 millioner kroner fra Samferdselsdepartementet. Pengene skal brukes på statlige kjøp av sjøtransporttjenester på strekninga Bergen-Kirkenes. Det kunngjorde samferdselsminister Liv Signe Navarsete på en pressekonferanse i kveld.

Regjeringen går inn og dekker utleggene Hurtigruta har i forbindelse med den pålagte miljøavgiften for utslipp av Nitrogenoksider (Nox-avgiften). Beløpet kompenserer selskapets avgiftsbetaling i 2007 og første halvdel i 2008. 

Den rødgrønne regjeringen redder dermed Hurtigruta som har slitt med store økonomiske problemer på grunn av for høy gjeld og store driftsutgifter.

- Hurtigruta er viktig både transportøkonomisk og for reiselivsnæringen. Skipstjenesten er et godt tilbud til folk bosatt på kysten, samtidig som det er et spennende reisetilbud. sier Navarsete til Dagbladet.no. 

Columbi-egg

På spørsmål om Hurtigruta er et viktig flaggskip regjeringen ikke vil ofre, sparer ikke Samferdselministeren på maritime sammenligninger:

- Hurtigruta er et fyrtårn for næringslivet. Pakken fra regjeringen er et Columbi-egg ikke så mange andre tilbyr, sier Samferdselministeren tilfreds.  

Godt fornøyd

Navarsete har i kveld sittet i forhandlinger med blant annet konsernsjef Olav Fjell i Hurtigruten ASA.

EN HÅNDSSTREKNING: Navarsete og regjeringen kjøper tjenester for 125 millioner av Olav fjell og Hurtigruta. FOTO: MARIT HOMMEDAL Vis mer

- Hurtigruta er godt fornøyd med at det er gjort et konkret tiltak, sa Fjell på pressekonferansen i kveld.

- Med dette har regjeringen lagt til rette for en løsning som bidrar til å sikre selskapets evne til å opprettholde et godt tilbud til folk og næringsliv langs kysten, sier Navarsete i en kommentar.

Fra før bidrar staten med 214 millioner kroner i året for å opprettholde rutene, men selv om passasjergrunnlaget har holdt seg stabilt har selskapet slitt som følge av tunge investeringer, dyrere drivstoff og miljøavgifter.

Fredag solgte selskapet 45 hurtigbåter og ferger. De skal også prøve å selge busser, samt slanke administrasjonen, ifølge Aftenposten.