Tollere slår alarm:

- Et gigantisk hull i gjerdet

Hver tiende ansatt har sluttet i Tollvesenets grensedivisjon det siste året. Forbundsleder mener bemanninga nå er så lav at grensa står mer eller mindre åpen.

DYSTRE UTSIKTER: Nærmere 100 av Tollvesenets ansatte på grensa valgte å slutte i fjor. Nå slår Tollerforbundet alarm. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
DYSTRE UTSIKTER: Nærmere 100 av Tollvesenets ansatte på grensa valgte å slutte i fjor. Nå slår Tollerforbundet alarm. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer
Publisert

- Etaten står i en situasjon der avgjørende kompetanse forsvinner raskere enn vi noen gang har opplevd før. Fra å miste 5-10 i året, er det nærmere 100 som har sagt opp eller tatt AFP i 2022. Dette har skapt store utfordringer og det er ingen tvil om at det svekker kontrollevnen dramatisk.

Forbundsleder i Norsk Tollerforbund, Karin Tanderø Schaug, sliter med å se lyset i enden av tunnelen mens hun oppsummerer status for ressurssituasjonen i Tollvesenets grensedivisjon. Hver tiende ansatt forsvant fra seksjonen i 2022.

- Tolletaten er faktisk avhengig av å få enda færre ansatte for at budsjettet for 2023 skal gå opp. Dette vil ramme oss hardt, og det skremmer oss. Grensa har stått mye åpen i 2022, og vil med dette bildet stå enda mer åpen fremover, sier Schaug.

- Mangler hver tredje ansatt

Kontrasten er stor til «toppåret» 2019. Den gang var grensedivisjonen nærmere 1100 ansatte. Nå er de nede i omkring 900, et tall som er langt under det forbundet anser som forsvarlig.

- Behovet for ressurser er minst 400 ferske årsverk. Altså nærmere 1300 ansatte i grensedivisjonen. Realiteten er at vi er rundt 900, og tallet er synkende. Vi har aldri før vært så få ute i operativ kontroll, sier Schaug.

Med krigen i Ukraina, har også tollerne fått nye oppgaver, med utplassering på Svalbard, kontroll av eksport mot Russland og russiske fartøyer. Oppgavene kommer ifølge Schaug på toppen av det som allerede gjøres av tollerne

- Men med mindre og mindre ressurser. Det sier seg selv at dette vil sette Norge i en ekstrem sårbar situasjon, sier forbundslederen og legger til:

- Resultatene daler, og kontrollevnen er rekordlav. Det hjelper ikke at regjering og storting bygger et forsvarsgjerde, hvis man har et gigantisk hull i det. Ressursene tynes, rekrutteringen er lav og ansatte med erfaring forsvinner på grunn av lav lønn og få muligheter til å stige i gradene internt, sier hun til Dagbladet.

TATT MED KHAT: En mann blir tatt med nesten seks kilo khat i tollen. Bilder fra «Toll» på TV 2 Vis mer

Frykter stengte stasjoner

Det er ikke første gang Schaug roper varsku om situasjonen. Etter fjorårets statistikk med rekordmange oppsigelser, ber hun igjen politikere om å ta grep for å hindre at kontrollkapasiteten forverres ytterligere.

- Dersom politikerne ikke våkner og forstår alvoret, vil Tolletaten måtte prioritere bort viktige oppgaver som vil gå ut over sikkerheten vår. Vi er en del av Norges totalforsvar. Vi avdekker ikke bare narkotika og våpen på vei inn i landet. Vi sikrer plante- og dyreliv gjennom kontroll på grensa, drivstoff og klimagasser, illegale rusmidler, våpen og strategiske varer, legemidler, eksport av fisk og matsikkerhet for å nevne noe. Men dette er i ferd med å utfordres kraftig, sier Schaug.

- Stadig mer krevende trusselbilde

Dagbladet har vært i kontakt med tolldirektør Øystein Børmer. Han er enig i forbundslederens syn på at Tolletatens evne til å løse samfunnsoppdraget blir utfordret av stadig større volumer og mer sammensatte varestrømmer som skal kontrolleres.

- Vi ser også et trusselbilde som er stadig mer krevende, blant annet mer grenseoverskridende kriminalitet og ikke minst behovet for økt tollkontroll knyttet til de omfattende sanksjonene mot Russland og Belarus. Når driftsbevilgningene samtidig er redusert de siste årene, blir resultatet stadig mer krevende prioriteringer, sier Børmer.

Han mener likevel situasjonen er for sammensatt til å bare se på hvor mange som slutter, i etaten og i den enkelte divisjon. At lavere bevilgninger medfører færre ansatte, er han imidlertid enig i at er et faktum.

BESLAG: Tolletaten i Kristiansand gjorde et makabert funn hos tre italienske jegere, som prøvde å ta seg med 2027 nedfryste troster ut av landet. Video: Tolletaten / Twitter Vis mer

- Men noen funksjoner må driftes uansett. Vi har lovpålagte oppgaver som må utføres. Omfanget av ressurser til fysisk kontroll er noe av det som faktisk kan justeres. Det er for eksempel sånn at på den enkelte grenseovergang må vi prioritere tollekspedisjon foran kontroll når det ikke er ressurser til begge deler tilgjengelig på stedet, forklarer tolldirektøren.

Han understreker likevel at det alltid vil være risiko for å bli stoppet i tollkontroll, så lenge det finnes en tolletat.

- Så jeg synes ikke det gir mening å bruke begreper som åpen eller lukket. Regjering og storting må bestemme hvilken grad av grensekontroll de ønsker, ikke minst gjennom hvilke ressurser de vil tildele Tolletaten. Så skal vi i Tolletaten gjør det aller beste ut av de ressursene vi får tildelt, forsikrer Børmer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer