SKEPTISK: Høyreleder Erna Solberg er skeptisk til nasjonal transportplan inneholder tomme løfter. Foto: Steinar Buholm/Dagbladet.
SKEPTISK: Høyreleder Erna Solberg er skeptisk til nasjonal transportplan inneholder tomme løfter. Foto: Steinar Buholm/Dagbladet.Vis mer

- Et lite stykke på vei

Høyres Erna Solberg er redd for at det blir tomme løfter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vi er glad for at regjeringen ønsker å ta i bruk noen nye og bedre løsninger for å bygge raskere vei og bane. Men vi er dessverre redd for at det bare blir tomme løfter denne gangen også. Prosjektfinansiering har nemlig regjeringen lovet en rekke ganger tidligere, sier Høyre-leder Erna Solberg.
 
Ny politikk - Dette er et stykke på vei, men ikke i mål. Vi trenger en regjering som gjennomfører ny politikk, ikke bare sier at de vil gjøre det, sier Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker.

Høyre er skuffet over at regjeringen ikke er villig til å ta i bruk Offentlig -privat samarbeid (OPS).

- Regjeringen fremstiller dette som en ny måte å organisere samfunnsprosjekter på. Men når en leser det som står i liten skrift, ser man at modellen ikke er i nærheten av å kunne realisere de store gevinstene reell prosjektorganisering ville gitt, sier Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker.

Han har liten tiltro til at regjeringen klarer å gjennomføre sine planer om jernbaneutbygging.

- Regjeringen innrømmer at 1 av 5 vei- og jernbaneprosjekter i gjeldende NTP er forsinket. Ifølge en rapport av NHO er 7 av 10 samferdselsprosjekter forsinket i forhold til løftene som ble gitt i den forrige NTP. Det blir derfor vanskelig å tro på planen når regjeringen mangler gjennomføringskraft, sier Halleraker.
 
Må måle antall kilometer - Det er bra at det kommer større bevilgninger, men vi måler resultatene i antall kilometer asfalt og jernbanelinjer, ikke i antall milliarder de rødgrønne lover i valgkampen, sier Høyre-leder Erna Solberg.

På pressekonferansen lovte regjeringen å bygge 380 km midtrekkverk.

- Dette er et altfor lite skritt i riktig retning, når vi vet at behovene egentlig er på hele 1850 km, sier Halleraker.

Høyre vil komme med alternativ transportplan for å rette på manglene i regjeringens plan.

Etter å ha lest det som står med liten skrift i NTP, er Høyre nødt til å sende en presisering av vår tidligere pressemelding.