- Et liv er ikke mye verdt i Norge

For ett år siden ble Karen (35) drept av trikken. Fortsatt kjemper familien for å sikre barna hennes en økonomisk sikker framtid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN/OSLO (Dagbladet): I januar i fjor ble trebarnsmoren Karen Licon hengende fast i trikkedøra, overkjørt av trikken og drept. På holdeplassen sto barnevogna med sønnen Daniel.

Fedrene til Licons tre barn slåss for at barna skal ha en trygg framtid.

Torvid Aakvik er far til den nå fire år gamle Daniel. Sønnen går til barnepsykolog, noe faren selv har måttet ta initiativ til.

- Daniel så sin egen mor bli drept. Ingen fra Oslo Sporveier har ringt oss etter ulykken for å høre hvordan det går med ham. Det synes jeg sier sitt om hva slags organisasjon dette er, sier Aakvik.

Sporveiens forslag til erstatning er på 300000 kroner til hvert av de etterlatte barna for tort og svie. Barnas advokat krever inntil én million kroner i erstatning for tort og svie til hvert barn, som låses i et etableringsfond.

Advokaten har også fremmet et krav på inntil 4,5 millioner kroner for å dekke tapet av moren som forsørger. Gjensidige som representerer Oslo Sporveier i saken, mener på sin side at barna bør kunne nøye seg med en erstatning på 2 millioner kroner.

Kjemper for barna

I Bergen sitter Geir Ole Reitan med to av Karen Licons barn.

- Pengene er ikke det viktigste i denne saken. Vi vil at barna skal være sikret en trygg og god framtid, selv om moren deres er drept, sier Reitan. Selv går han på attføring og har blitt eneforsørger etter ulykken.

- Det føles urettferdig å skulle bli et gjeldsoffer på grunn av andres feil, sier Reitan.

Moren til Karen mener erstatningstilbudet er en skandale.

- Et liv ikke er mye verdt i Norge. I USA har den lille mann mye mer han skulle ha sagt, sier May Licon, som bodde i Amerika fram til 1989. Både Karen og barna er amerikanske statsborgere.

Innrømmet skyld

Reitan mener ulykken kunne vært unngått.

- Både trikkeføreren og Sporveiene hadde fått beskjed om flere mangler og feil lang tid i forveien. Det innrømmer de også i ulykkesrapporten, sier han.

- Derfor burde de lagt seg flate og ordnet hverdagen for begge familiene, sukker Aakvik.

- Jeg er bitter. Om jeg hadde mistet datteren min i en «vanlig» ulykke, hadde det vært enklere.

Med så mange graverende feil blir jeg veldig bitter nå som det har gått litt tid, forteller May Licon. Hun mistet sin eneste datter i dødsulykken.

Torvid Aakvik er sjokkert over holdningen de blir møtt med fra Sporveiene og forsikringsselskapet.

- De dekker seg hele tida bak jussen, samtidig som det sitter to familier med ansiktet i veggen, sukker han.

Torvid har selv sendt brev til flere politikere for at de skal engasjere seg i saken. I et svar fra Statsministerens kontor heter det at Bondevik forstår at erstatningen virker urimelig lav.

Følger straffesaken

3. juni starter straffesaken mot trikkeføreren og Oslo Sporveier.

- Jeg må få med meg hvordan de som står bak det tenker. Det er veldig viktig for å forstå hvordan det kunne skje. Men jeg gruer meg, for da må jeg gjennom alt dette på nytt, sier Geir Ole.

Også moren til Karen Licon vil være til stede.

- Jeg føler meg litt sterkere nå, og spørsmålene om hvordan dette kunne skje, ligger jo der. Så jeg har bestemt meg, enten får jeg nervesammenbrudd av å gå igjennom dette på nytt, eller det får bære, sier May Licon.

I året som har gått siden datteren ble drept, har hun jobbet så mye som mulig.

- Da slipper jeg å tenke. Om jeg slapper av, blir jeg bare liggende, sier hun ettertenksomt.

Administrerende direktør Trond Bjørgan i Oslo Sporveier vil ikke kommentere saken, verken de strafferettslige eller erstatningsmessige sidene.

DREPT AV TRIKKEN: Karen Licon ble bare 35 år. Det er nå over ett år siden Karen ble overkjørt og drept av trikken på Holbergs plass.