Et liv gikk på grunn

Sverre Johan Haugland (56) var kapteinen som førte MS «Sleipner» på skjæret Store Bloksen. 16 mennesker mistet livet. I rettssalen står den nedbrutte kapteinen ansikt til ansikt med de pårørende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STORD (Dagbladet): På tiltalebenken i Sunnhordland tingrett på Stord sitter kaptein Sverre Johan Hagland (56), tiltalt for «ved uaktsomhet å ha forvoldt sjøskade». Sammen med ham sitter også ledelsen for rederiet Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD). Rederiet er tiltalt for manglende sikkerhetsopplæring av mannskapet på «Sleipner».

AKTOR OG FORSVARERE har i detalj gjennomgått tiltalepunktene. Hagland er, folkelig sagt, anklaget for råkjøring i altfor høye bølger med HSDs nye vidunderbåt, MS «Sleipner». Fordi kapteinen ikke fulgte godt nok med, grunnstøtte «Sleipner» på skjæret Store Bloksen, mener anklagerne.

Forsvarer Per Magne Strandborg har gjennomgått radarsystemer, styringssystemer og fyrlykters funksjon, og mener å kunne bevise at den erfarne kapteinen gjorde akkurat det han skulle gjøre. Ulykken må skyldes ting som lå utenfor Haglands kontroll. Hagland kan ikke klandres for Norges verste hurtigbåtulykke, mener forsvareren.

HSDs forsvarer, Svein Aage Valen, har listet opp endeløse tekster som han mener dokumenterer at rederiet har gjennomført nødvendig opplæringen av mannskapet.

Ingen av dem snakker om de 16 menneskene som endte livet i det iskalde vannet ved Store Bloksen. Eller om de hundretalls pårørende som sitter igjen med sin sorg.

DET HANDLER FØRST og fremst om å få fram hva Hagland gjorde og ikke gjorde på brua i de skjebnesvangre sekundene før grunnstøtingen. Og om hva HSD gjorde og ikke gjorde for å sikre at det nye superskipet skulle ferdes trygt på havet.

Bak disse teknikalitetene finner vi skjebnene. Noen har tatt plass i rettssalen. Andre orker ikke følge saken fra nært hold. En av dem må. Han sitter på tiltalebenken.

I går kom Hagland selv til orde. Meter for meter tok han retten med mot marerittet på skjæret.

- Jeg kan bare ikke fatte hvordan det skjedde, fortalte Hagland gang på gang med sin hese, monotone stemme.

«Sleipner»-ulykken

  • Like etter klokka 19.00 26. november 1999 gikk M/S «Sleipner» på grunn på skjæret Store Bloksen like nord for Haugesund. En halv time etter forliset sank båten.
  • 16 personer omkom av 76 passasjerer og et mannskap på ni.

  • Granskings-

kommisjonen konkluderte med at feilnavigering var årsak til grunnstøtingen, og la ansvaret på kapteinen og styrmannen.

HVIS RETTEN KOMMER til at kapteinen burde ha skjønt at båten var på avveie, risikerer han opptil tre års fengsel.

- På mange måter har han fått sin straff, sa forsvarer Per Magne Strandborg i sitt innledningsforedrag.

Med det oppsummerte han de medisinske opplysningene han la fram om den 56 år gamle mannen. Med brutal tydelighet får vi innblikk i hvordan Hagland ikke bare førte et skip, men også sitt eget liv på grunn. Fra å være en åpen, harmonisk, sosialt engasjert mann med god fysisk og psykisk helse, har Hagland blitt forvandlet til en dypt deprimert, angstfylt mann som isolerer seg fra omverdenen. Hele livet hans har handlet om sjøen. Nå er han redd for vann og båter. Han bærer på en voldsom skyldfølelse for de 16 livene som gikk tapt, mener legene.

Sjelelig soner Sverre Johan Hagland en livstidsstraff. Bakerst i salen sitter hans kone og barn og følger saken. De er smertelig klar over at de må sone straffen sammen med sin mann og far.

Hva tjener man på å få ham straffet og gjøre fangehullet enda mørkere?

PÅ FREMSTE RAD, ute til venstre, sitter Tove Følid. Med bøyd hode lytter den 42 år gamle bergenseren til hvert ord som blir sagt. Hun mistet sin eneste sønn i forliset. Dirk Wim Christer Følid Swinkels hadde akkurat blitt far til en datter. Han kom aldri hjem.

I salen sitter også Anders Dybdal. Han hadde to sønner om bord på «Sleipner» den røffe høstkvelden for snart tre år siden. Elleve år gamle Vegard Ystanes Dybdal kom aldri hjem. De to foreldrene er klinkende klare i sin oppfatning av hvem som må ta ansvaret: kaptein Sverre Johan Hagland. Det var han som hadde deres barns liv i sin varetekt.

- Tiltalen mot kapteinen er altfor mild, sier Følid, som mener en drapstiltale hadde vært mer passende.

Både for henne og Anders Dybdal betyr rettssaken mye. De har store problemer med å tilgi. De har behov for at noen stilles til ansvar for at barna deres gikk bort. I tillegg til kapteinen og HSD, mener de styrmannen og Sjøfartsdirektoratet burde straffes.

Artikkelforfatteren er journalist ved Dagbladets Vestlandskontor

TILTALT: Sverre Johan Hagland gikk på grunn i dobbelt forstand 26. november 1999. Livet hans er ødelagt.