Et medieansvar

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nestleder i Islamsk Råd, Imran Mushtaq hevder i en reportasje i Vårt Land fredag at mediene nesten alltid omtaler muslimer med negativt fortegn. Han frykter at dette kan føre til fremmedfrykt. Nå vil vi i all beskjedenhet påpeke at bildet ikke er så enkelt: Vi har nettopp avsluttet en lengre serie om innvandring, der det nettopp er de positive sidene som er blitt framhevet. Men selv om en generell mediekritikk, som den Mushtaq kommer med, sjelden skyter blink, kan nok det overveiende bildet av muslimer i pressen synes å være negativt. Generalsekretær Per Edgar Kokk-vold i Norsk Presseforbund tror dette kommer av at mediene i stor grad mangler kunnskap om feltet.

Mediene gir viktige bidrag til den offentlige mening. Det er derfor viktig å ta Kokkvolds ord inn over seg, og spørre om dekningen av muslimer er adekvat. Dersom for eksempel det feilaktige inntrykket festner seg, at muslimer flest ikke tar avstand fra vold og terrorisme, er mediene nødt til å ta sin del av ansvaret.