FRA START TIL MÅL: SV vil nekte TV 2 å avbryte øvelsene under Sotsji-OL med reklame, og frykter at folket kan gå klipp av rykk, stavbrekk eller spurter, eksempelvis når Therese Johaug er ute i sporet. Foto: Markku Ulander / LEHTIKUVA
FRA START TIL MÅL: SV vil nekte TV 2 å avbryte øvelsene under Sotsji-OL med reklame, og frykter at folket kan gå klipp av rykk, stavbrekk eller spurter, eksempelvis når Therese Johaug er ute i sporet. Foto: Markku Ulander / LEHTIKUVAVis mer

- Et reint populistisk forslag fra SV

SV vil nekte TV 2 å avbryte OL-øvelser med reklame. Regjeringspartiet Høyre vender tommelen ned.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): SV frykter at en regelendring fra Kulturdepartementet kan føre til at OL-kanalen TV 2 avbryter øvelsene i Sotsji med reklame når de er på sitt mest spennende.

SU-leder Andreas Halse har fått med seg stortingsgruppa i SV i et forsøk på å få gjennom et hastevedtak som nekter kanalen å avbryte OL-øvelsene, melder NRK.

Det var tidligere kulturminister Hadia Tajik (Ap) som lempet på regelen som sa at 12 minutter reklame for hver hele time må sendes med minimum 20 minutters mellomrom.

Dermed er det nå opp til kanalen selv å bestemme når reklamen kan sendes.

- Jeg tror TV 2 vil forsøke å gi så gode seeropplevelser som mulig, ellers gjør de seg selv en bjørnetjeneste. Men mitt poeng er at selv på en lang femmil er det umulig å vite når det skjer spennende ting. Man kan gå til reklame på et tidspunkt det ikke skjer så mye, men jeg tror folk vil vise veldig liten forståelse dersom de mister et viktig rykk eller en spurt, sier Halse til Dagbladet.

Han ber nå om at Kulturdepartementet kommer på banen.

- Tror folk er enige med SV - Jeg håper regjeringen vil sende noen signaler om dette nå. TV 2 har rikelig med anledning til å sende reklame før og etter øvelsene, og jeg mener folk burde spares for at øvelsene blir avbrutt. De er en kommersielle kanal, og jeg har ingen illusjoner om at de ikke skulle la kommersielle hensyn veie tungt. Men TV 2 er også en allmennkringkaster, og må ta hensyn til det. Og da har myndighetene et ansvar for å legge til rette for å ivareta seernes interesser, sier Halse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

VIL IKKE MISTE ET RYKK: - Mitt poeng er at selv på en lang femmil er det umulig å vite når det skjer spennende ting. Man kan gå til reklame på et tidspunkt det ikke skjer så mye, men jeg tror folk vil vise veldig liten forståelse dersom de mister et viktig rykk eller en spurt, sier SU-leder Andreas Halse. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
VIL IKKE MISTE ET RYKK: - Mitt poeng er at selv på en lang femmil er det umulig å vite når det skjer spennende ting. Man kan gå til reklame på et tidspunkt det ikke skjer så mye, men jeg tror folk vil vise veldig liten forståelse dersom de mister et viktig rykk eller en spurt, sier SU-leder Andreas Halse. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet Vis mer

Sotsji-OL åpner i dag, og Halse innser at SV er ute i seineste laget.

Om TV 2 ikke får noen nye føringer for årets OL-produksjon, håper han at et nytt regelverk kan komme på plass for fremtidige arrangementer.

- Halse, er ikke dette bare et populistisk forslag fra SV?

- Vel, det kan man sikkert si om mange forslag. Jeg mener veldig alvorlig at det vil gå ut over seernes tv-glede dersom kommersielle interesser får forrang. Jeg har ikke gjennomført noen spørreundersøkelse, men jeg håper og tror at folk er enig med SV i dette, sier han.

- Ren populisme Dagbladet har vært i kontakt med Kulturdepartementet, som viser til Høyres Svein Harberg, leder av familie- og kulturkomiteen på Stortinget.

Han nøler ikke med å sable ned SV-forslaget:

- Jeg ser ikke dette som noe annet en et reint populistisk forslag fra SV. Det er rimelig virkelighetsfjernt å tro at vi kan fjerne en av forutsetningene for en kanal som har kjøpt tv-rettighetene for OL, samme dag som OL starter.


   

- Den rødgrønne regjeringen løsnet nettopp på denne bestemmelsen, og det er utopi å tro at vi kan endre det nå, sier Harberg, som likevel åpner for å diskutere saken, eksempelvis på bakgrunn av erfaringene man gjør seg under OL-sendingene fra Sotsji.

- Sær diskusjon Til NRK sier kommunikasjonsdirektør i TV 2 Rune Idrøy at kanalen vil være meget varsom når de legger inn reklameblokker under OL-øvelsene.

- Det blir en nokså sær diskusjon dette her. Vi har planlagt OL veldig grundig, og vi har drillet våre folk når det gjelder plassering av blokkene. Vi opplevet samme diskusjon da vi kjøpte rettighetene til norsk fotball for noen år siden. Det var også et produkt som angivelig ville bli ødelagt av reklame, men etter noen uker var det ingen som snakket om det, sier han.

- SV-POPULISME: Høyres Svein Harberg tar gjerne en generell debatt om reklameavbrudd under øvelsene i et idrettsarrangement, men sier det er ren utopi å legge andre føringer for TV 2s OL-sendinger fra Sotsji. Foto: Anders Grønneberg/ Dagbladet
- SV-POPULISME: Høyres Svein Harberg tar gjerne en generell debatt om reklameavbrudd under øvelsene i et idrettsarrangement, men sier det er ren utopi å legge andre føringer for TV 2s OL-sendinger fra Sotsji. Foto: Anders Grønneberg/ Dagbladet Vis mer