Et skip lastet med grums

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rundt midnatt fredag 31. juli gikk lasteskipet «Full City» på grunn utenfor Langesund i Telemark. Skipet var lastet med 1 000 kubikkmeter tungolje. Politikerne var avventende i sin reaksjon til lekkasjen, mens miljøvernorganisasjoner uttrykte et «hva sa vi?», og advarte mot å utsette kysten av Nord-Norge for det samme. Avisene skrev om kjendiser som får sine ferieparadis ødelagt fra Larviksfjorden i øst til Grimstad i vest – Haakon og Mette-Marit, Celina Midelfart, Stein Erik Hagen, Jonas Gahr Støre. Programleder Dag Erik Pedersen satte ord på det mange tenkte: «Når du ser naturkatastrofer på TV fra andre steder i verden går det ikke så inn på deg. Men når det er på det stedet vi alle er veldig glade i, da skjønner man hva en miljøkatastrofe er i virkeligheten.»

Så får vi bekreftet Gros buddhistiskinspirerte visdomsord om at alt henger sammen med alt: Det norske oljefondet har investert 174 millioner kroner i den kinesiske rederigruppen Cosco, som eier «Full City». Det er et selskap med frynsete rykte. Norwatch kan opplyse om at Cosco-gruppen i flere år har vært involvert i kontroversielle transporter til udemokratiske regimer. Rederiet er Kinas største, det viktigste for kinesisk våpeneksport. Det ser også ut som om selskapet har et noe skjødesløst forhold til sikkerheten om bord sine lasteskip. «Full City» ble inspisert av russerne så seint som 13. juli. Inspektørene fant grove feil, ifølge Dagens Næringsliv: Skipet manglet oppdatert sjøkart, hadde flere avvik fra internasjonal sikkerhetsstandard og mannskapet kunne ikke dokumentere nødvendig kompetanse. Her er det nok å gripe fatt i for norske myndigheter. Først må det ryddes grundig opp i oljesølet. Deretter må det på nytt vurderes hvilke farvann det er trygt å ankre for lasteskip. Det må også innføres tiltak for å begrense bruken av tungolje i kystnære områder. Og sist, men ikke minst, må oljefondet slutte å investere i tvilsomme selskaper. Regjeringen har tidligere bedyret at den skal gjøre det, men rutinene i oljefondets etikkråd og Finansdepartementet er åpenbart ikke solide nok. Oljesølet i Langesund er en miljøkatastrofe, men også en bumerang.