Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Et tårn med beskyldninger

Krigen om hvem som egentlig har skylda for forsinkelsene på Gardermoen, tilspisser seg slik at det begynner å nærme seg rene parodien. I går la SAS fram sitt syn på saken i et krast brev til den nye samferdselsministeren Dag Jostein Fjærvoll.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens Luftfartsverket i sin rapport la mye av skylda for forsinkelsene på flyselskapene selv, slår nå SAS hardt tilbake.

De mener Luftfartsverkets rapport som satte fingeren på stor økning i rutetilbudet, personellsituasjonen og tekniske problemer med flyene som hovedårsak, er preget av mangler og ufullstendigheter.

Ifølge SAS er hovedårsaken til dagens mange forsinkelser og kanselleringer mangel på flygeledere ved kontrollsentralen i Røyken og i tårnet på Gardermoen.

«Den aktuelle mangel på flygelederkapasitet kan ikke karakteriseres som annet enn en alvorlig planleggingsfeil som har fått store negative konsekvenser,» står det i brevet.

-Misforstår

Men Luftfartsverket vil ikke ha dette hengende på seg: De innrømmer riktignok at det er en prekær mangel på flygeledere.

- Men til nå har vi klart å ha nok folk på jobb hver dag. Flyselskapene misforstår når de tror at mangel på flygeledere er årsak til forsinkelsene, sier informasjonsdirektør i Luftfartsverket, Henrik Færøvåg.

Færøvåg mener årsaken til det han kaller en misforståelse, er at flyselskapene registrerer årsaken til forsinkelser, og det de sitter igjen med er at kontrollsentralen på Røyken ofte holder igjen fly.

- Men årsaken til at flyene holdes igjen er ikke at det ikke er nok flygeledere på jobb, men at det snør kraftig på Gardermoen. Når det snør på Gardermoen, kan ikke flygelederen sende ut og inn 60 fly.

År 2008

Samtidig unnlater ikke Færøvåg å gi en smekk tilbake til SAS: Årsaken til at det faktisk ikke er nok flygeledere, er den eksplosive økningen i flyselskapenes trafikk. I forhold til prognosene for utviklingen av flytrafikken er vi nå kommet til år 2008, hevder han.

Så hvem er det som har rett? Flygelederne har i hvert fall ikke samme virkelighetsbeskrivelse som SAS.

- Forsinkelsene skyldes i svært liten grad mangelen på flygeledere, sier Per Harald Pedersen, fungerende regionsdirektør i Luftfartsverket, region Øst-Norge.

- Vi har registrert kritikken, men er ikke enige. Når været er dårlig, må flytrafikken reduseres. Jeg tror kritikken skyldes misforståelser, sier Pedersen.

- På grunn av influensaepidemien har vi hatt litt problemer med å fylle opp vakter. Vi hadde ikke vært så sårbare hvis vi hadde mer bemanning. Men vi har bidratt til å avvikle den etterspørselen som flyselskapene har hatt.

Samtidig har det vært dårlig vær, det har ført til redusert kapasitet.

Det er ingen vits i å ha 100 fly i lufta når vi bare kan avvikle 36 i timen, sier Pedersen.

Mangelen går direkte ut over selskapenes trafikk, og i SAS' tilfelle fører det til at vedlikehold av fly er blitt utsatt ettersom hovedbasen for vedlikehold av over 100 SAS-fly ligger på Gardermoen.

«Dette etterslepet kan først hentes inn i den nærmeste framtid,» skriver Reitan til statsråd Fjærvoll.

I TÅRNET: I følge SAS er det blant annet her problemet finnes: De mener det er stor mangel på flygeledere både på kontrollsentralen på Røyken og i tårnet på Gardermoen. Foto: JON TERJE H. HANSEN