- Et under at ingen har strøket med

Elgkollisjoner koster en kvart milliard i året.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): - Det er et under at ingen har strøket med.

Uttalelsen kommer fra Johan Danielsen i viltseksjonen i Direktoratet for naturforvaltning (DN), og den gjelder det store antallet kollisjoner mellom elg og bil her i landet.

- Det sier vel seg selv, at det å få en flere hundre kilos elg i frontruta kan være livsfarlig.

Elg i veibanen er den store skrekken for mange bilister. Og i år har det vært veldig mange elger som har endt i fronten på en bil eller et tog. I mange av de nordlige kommunene har antallet påkjørsler allerede oversteget tallene for hele fjoråret.

- Vi har aldri hatt så mange elgpåkjørsler før. De siste seks ukene er 65 elger påkjørt, og det er flere enn i hele fjor, sier Olav Pettersen, fagkonsulent ved landbrukskontoret i Rana kommune i Nordland.

Han forteller at også nabokommunene har hatt mye elg og påkjørsler, men sier at det ikke er meldt om personskader i kommunen.

- Det er nesten rart, med tanke på at en voksen elg kan veie 300-400 kilo eller mer.

Kvart milliard

- Det blir drept mennesker som følge av kollisjon med vilt nesten hvert år. Dessuten er det kollisjoner med betydelige personskader, sier Danielsen.

Bjørn Iuell i Vegdirektoratet sier det er ca. 200 ulykker med vilt hvert år der mennesker blir skadet.

- Det er hovedsakelig ulykker med elg, da disse er store og tunge dyr. Hvert år går det med en kvart milliard på slike ulykker, enten på grunn av personskader eller skade på kjøretøy og lignende.

I Stor-Elvdal kommune i Hedmark har ca. 70 elger hatt et ublidt møte med bil eller tog så langt i år.

- Det er like ille i kommunene rundt her. Det blir påkjørt en elg hvert døgn, så jeg oppfordrer folk til å kjøre mer forsiktig, særlig langs riksvei 3, sier Håvard Haug, virksomhetsleder for plan og næring i Stor-Elvdal, til Dagbladet.no.

Dårlig ryddede strekninger

Olav Pettersen i Rana kommune peker også på at mange elger hvert år dør på jernbanenettet

- Sjansen for en elg å overleve møtet med et tog er langt mindre. De blir stort sett maltraktert da, og i det minste brekker de ryggen eller beina, slik at de ikke kommer seg noe sted, og de må avlives.

Johan Danielsen i DN er heller ikke fornøyd med hvordan elgen er utsatt langs jernbanen.

- Mange steder er området rundt jernbanen veldig dårlig ryddet. Derfor bruker elgen jernbanesporet som transportetappe mens den finner mat lettvint på sidene av sporet. Jernbaneverket må få vekk den kafeteriavirksomheten langs linja.

Det samme er tilfellet med deler av veinettet. Også her fører dårlig rydding til at elgen kommer helt inntil kjørebanen, og dermed øker faren for påkjørsel.

Det er snømengden som avgjør hvor elgen vandrer. I perioder med mye snø som blir liggende lenge, vil elgen trekke til steder der det er lettere fremkommelighet og bedre mattilgang. I år kom snøen i store mengder, da den først kom, flere steder i landet, og er mye av grunnen til at det er så mange kollisjoner med elg så langt i år.

DET RETTE ELEMENT: Skogens konge klarer seg dårlig når den kolliderer med en bil i fart. Det er nærmest flaks at det ikke går like ille med menneskene inni bilen.