VARSLET: Tolldirektør Bjørn Røse fortalte i dag om hvordan de ble kontaktet av britiske tollmyndigheter i 2012. På bakgrunn av dette varslet de UD og Forsvarets logistikkorganisasjon om mulig salg av norske fartøyer til Nigeria. Foto: John Terje Pedersen / Dagbladet
VARSLET: Tolldirektør Bjørn Røse fortalte i dag om hvordan de ble kontaktet av britiske tollmyndigheter i 2012. På bakgrunn av dette varslet de UD og Forsvarets logistikkorganisasjon om mulig salg av norske fartøyer til Nigeria. Foto: John Terje Pedersen / DagbladetVis mer

Etterforsker nå nye lovbrudd i båtskandalen

Salget av nigeriabåtene kan også være brudd på tolloven.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): • Les alt om saken!

Tolldirektør Bjørn Røse avslørte i dagens høring at det nå pågår en egen etterforskning med Økokrim, Oslo politidistrikt og Tollvesenet vedrørende mulige brudd på tolloven i forbindelse med salget av Forsvarets båter til nigerianske krigsherrer.

- Dette kan bli en kriminalsak. Da vi leste PwC-rapporten, tenkte vi at vi burde undersøke saken nærmere. Om loven var fulgt, sa Røse.

Fram til nå har Økokrim-etterforskningen handlet om korrupsjonssaken, men nå ser det ut til at flere lover kan være brutt.
Torsdagens høring avholdes på grunn av Dagbladets avsløringer om salg av 10 marinefartøy til paramilitære aktører i Vest-Afrika.

- Det er ikke bare tale om korrupsjon her, men også et spørsmål om tollovens bestemmelser er fulgt fullt ut. Om man deklarerte på riktig tidpunkt er også et spørsmål. Svaret på det spørsmålet vil for flere av båtene være nei, sa Røse, og la til:

- Det er også spørsmål om man oppga riktig avsender og mottaker, i henhold til loven, sier Røse.

Følg vår livesending her.

Tollvesenet slo alarm Tollvesenet var de første til å slå alarm i saken.

- I juni 2012 fikk vi to henvendelser fra britisk toll. Først informerte de oss om en avisartikkel i en nigeriansk avis. I den artikkelen var det noen påstander med en mulig kobling mellom korrupsjon i den nigerianske kystvakta og mulig salg av norske fartøyer til Nigeria, fortalte tolldirektør Bjørn Røse i dagens høring i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Britiske tollmyndigheter ønsket informasjon om dette fra det norske tollvesenet.

- Det er et britisk firma som heter CAS Global, som vi tror har kjøpt seks fartøyer fra Norge, sa det britiske tollvesenet til oss.

- De spurte oss om vi kunne finne ut om disse allerde var eksport, om det var utsendt eksportlisens og om disse båtene skulle selges til Nigeria, sa Røse.

Gikk til økokrim Denne informasjonen gjorde at Tollvesenet gikk til PST for å be om råd, og fikk beskjed om å varsle UD og Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO).

Dette skjedde allerede i 2012.

Tidligere i dagens høring tok Forsvaret og FLO selvkritikk for å ikke ha gransket CAS global grundigere. CAS viste seg å være et stråselskap for nigerianske krigsherrer, noe FLO benekter å ha hatt kjennskap til.

Tolldirektør Bjørn Røse fortalte hvordan de før jul leste PWC-rapporten, og så at det ble pekt å en rekke mulige ulovligheter.

Tollvesenet gikk med en gang til valutaregisteret og fant betalinger fra CAS Global til FLO, men også to betalinger på 900 000 til den en privatperson som er den nå siktede FLO-offiseren.

- Så gikk det ti minutter - vi løp av gårde - og varslet Økokrim, sier Røse.

Sjokkerte med nye opplysninger Tollvesenet fikk mye skryt i løpet av høringen for å ha varslet om saken og håndtert den grundig og forsvarlig. Lang hardere ord ble sagt tidligere i dag, da Forsvaret og deres meglerfirma måtte svare for seg.\

Da meglerfirmaet NMA forklarte seg, åpnet komiteleder Martin Kolberg (Ap) for at det kan bli ny høring.

Årsakene er opplysningene om at NMA varslet Forsvarets Logistikkorganisasjon på generalnivå to ganger.

- Det må behandles for lukkede dører, sa komiteleder Martin Kolberg (Ap).

I tillegg hevdet Morten Larsos i NMA at det har foregått møter i Utenriksdepartementet og vært omfattende kommuniksjon mellom både UD og Forsvarsdepartementet om saken.

I høringen avslørte også NMA for første gang at Nautic Africa solgte «Titran» videre til OMAK Maritime for 2,4 millioner dollar. 

Morten Larsos i NMA sier at de på sin side tjente 3,6 millioner kroner på å megle KV Titran for Forsvaret.

Det er en oppsiktsvekkende høy meglergevinst ettersom Forsvaret bare fikk en million euro, eller 8,3 millioner kroner. Samtidig hevder de kjøperen solgte båten videre for 2,4 millioner dollar.