- PIRATSTREKNING: Flere motorsyklister forteller at de er blitt forsøkt sperret inne av flere kjøretøy på E6 nord og sør for Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT / NTB Scanpix
- PIRATSTREKNING: Flere motorsyklister forteller at de er blitt forsøkt sperret inne av flere kjøretøy på E6 nord og sør for Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT / NTB ScanpixVis mer

Etterforsker ny metode fra veipirater på E6: Flere kjøretøy sperrer deg inne på motorveien

Veldig grovt, sier politiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politiet i Göteborg undersøker nå en ny metode veipirater langs E6 ifølge flere rapporter har begynt å bruke: Opptil tre biler samarbeider om å sperre deg inne på motorveien og tvinger deg til å stoppe, skriver GT Expressen.

- Dette er ikke noe vi har sett tidligere. Vi tar det på største alvor, sier etterforsker Marcus Lind ved transportsikkerhetsgruppa i Göteborgs-politiet til Dagbladet.

Bekymret

Heller ikke på norsk side av grensa har politiet hørt om at folk sperres inne på motorveien. Stein-Olaf Røberg, leder for UPs distrikt 1, mener det er bekymringsfullt dersom rapportene skulle vise seg å medføre riktighet.

- Dette er skremmende og tyder på et høyere nivå for hva folk er villige til å ofre. Dersom kriminelle bruker denne metoden til å true til seg penger og utstyr, er det veldig grovt, sier UP-lederen.

Om kvelden søndag 24. juli kjørte Gabriel Bulat (42) sørover på vei hjem til Frölunda i Göteborg på sin motorsykkel, med kjæresten Nina bakpå. Men turen forvandlet seg til et mareritt ved Angeredsbron, forteller han.

- Pulsen gikk voldsomt opp da jeg innså hva som var i ferd med å skje, sier han til Dagbladet.

Nødblink

- FORSØKT RANET: Gabriel Bulat (42) sier han neppe ville kommet seg unna piratene dersom han kjørte bil istedenfor motorsykkel. Foto: Privat
- FORSØKT RANET: Gabriel Bulat (42) sier han neppe ville kommet seg unna piratene dersom han kjørte bil istedenfor motorsykkel. Foto: Privat Vis mer

Til GT Expressen forteller Gabriel i detalj hva som skjedde: En bil i høyrefeltet kjørte sakte, så han la seg i venstrefeltet og kjørte forbi. Men litt lenger framme lå enda en bil i lav fart og med nødblink på. 42-åringen gjorde seg klar til å kjøre forbi også den.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Plutselig dukket en tredje bil opp i venstrefeltet, også den med nødblink, forteller han.

Gabriel la seg inn til høyre igjen, men den tredje bilen gjorde det samme og sperret for ham. Flere ganger ble motorsyklistens feltskifte kopiert av bilen, og han endte opp med en bil foran seg i venstrefeltet og en bil ved siden av i høyrefeltet. Den tredje bilen hadde da forsvunnet.

Veivet og skrek

Nå prøvde folkene i bilen til høyre å få Gabriel til å stoppe, ved å veive med armene gjennom vinduet og skrike.

Da han bremset og la seg bak bilen, lå plutselig den tredje bilen rett bak ham.

42-åringen kom seg ut av situasjonen ved å bremse og gire ned, for så å legge seg bak den siste bilen. Så gasset han brått på, og kjørte forbi alle bilene etter hverandre.

Etter dette kjørte Gabriel og kjæresten av E6, men ble forfulgt av to biler.

- En av dem trengte seg inn foran meg ved å kjøre med halve bilen utenfor kantlinja, men jeg lyktes med å komme forbi ham igjen, sier han.

Anmeldte straks

Til slutt lyktes det kjæresteparet å riste forfølgerne av seg, og kjørte resten av turen hjem på småveier, skjelvne etter opplevelsen.

- Jeg anmeldte straks hendelsen til politiet, ca. 30 minutter etter at det skjedde, sier han til Dagbladet.

Han priser seg lykkelig over at han kjørte motorsykkel istedenfor bil, slik at han kunne komme seg unna.

Gabriel la seinere ut beretningen om hendelsen på et motorsykkelforum, og fikk svar fra flere som fortalte at de hadde hatt liknende opplevelser på E6 sør og nord for Göteborg i sommer og i fjor sommer.

Politietterforsker Marcus Lind sier han fester lit til Gabriels forklaring, ikke minst i lys av at andre motorsyklister sier de har opplevd det samme. Men han medgir at etterforskningen er krevende.

«Pulsen gikk voldsomt opp da jeg innså hva som var i ferd med å skje.» Gabriel Bulat

- Vi vet f.eks. ikke hvorvidt dette var svenske biler eller ikke. Dessuten likner ikke dette på tidligere tilfeller, sier han til Dagbladet.

Han opplyser at Gabriel vil bli innkalt til å avgi forklaring, og understreker at folk må politianmelde slike tilfeller.

Simulerer motorhavari

E6 gjennom Sverige - og til dels Norge - har de siste åra vært plaget av pirater som på ulike vis forsøker å lure trafikanter til å stoppe, gjerne ved å simulere motorhavari; når bilistene har stoppet for å hjelpe, blir de gjerne tilbudt smykker, i bytte mot penger eller bensin.

Det har også forekommet at bobilturister er blitt gasset med bedøvende gass på rasteplasser, for så å bli rundstjålet.

Men i år har denne virksomheten dabbet av, opplyser Jenny Wester, leder for trafikkseksjonen i det svenske politiets Region Väst.

- Vi hadde en del tips i juni, men ingen rapporter i juli, sier Wester til Dagbladet.

Hun advarer på det sterkeste mot å stoppe for å hjelpe folk langs motorveien som står med panseret oppe.

- Det er veldig viktig å tenke på trafikksikkerheten, og ikke stoppe på motorveien. Folk må isteden melde fra til politiet, så tar vi oss av dem, sier hun.

Preventiv fartsgrense

UP-leder Røberg underbygger oppfatningen om at det i år er færre pirater som lokker folk langs motorveien, og sier det ikke har vært meldinger om slik aktivitet på norsk side av grensa i år. Han tillegger fartsgrensa på 110 km/t gjennom Østfold mye av æren.

Også han fraråder sterkt å stoppe på veiskulderen på motorveien.

«Det er veldig viktig å tenke på trafikksikkerheten, og ikke stoppe på motorveien. Folk må isteden melde fra til politiet, så tar vi oss av dem.» Jenny Wester, leder for trafikkseksjonen i det svenske politiets Region Väst

- Det er farlig, både trafikkmessig og fordi man kan utsette seg for forbrytere. Dersom det dreier seg om et virkelig uhell, vil nødetatene allerede være varslet fordi mange kjører forbi og melder ifra.

Røberg opplyser at svensk og norsk politi og tollvesen samarbeider tett om å kartlegge kjøretøy mistenkt for å være disponert av kriminelle miljøer. Likevel er det vanskelig å få gjennombrudd i saker med veipirater langs E6.

- De har trolig planlagt aksjonene sine godt, og er veldig kjappe til å forsvinne. Kanskje bytter de biler også, slik at de blir enda vanskeligere å finne, sier han.

Fra Øst-Europa

Marcus Lind i Göteborgs-politiet opplyser at den typiske veipiraten kommer fra ulike land i Øst-Europa, men at de er vanskelige å etterforske fordi de ofte kjører med falske skilter.

- Dette er gjerne omreisende bander som flytter seg fra sted til sted i Sverige, Norge og Danmark, sier han.

Så vel norsk som svensk politi merker seg at den nye framgangsmåten skiller seg vesentlig fra metoden «lokkepiratene» langs veien bruker, og holder muligheten åpen for at helt andre miljø kan stå bak. Men ingen vil konkludere før bevis foreligger.