Etterforsker toppsjefer i bilbransjen

Japansk påtalemyndighet mistenker ni toppsjefer i bilkonsernet Mitsubishi Motors for å ha forsøkt å skjule opplysninger om defekte deler i bilene selskapet bygger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mediene i Japan har fyldig dekning om etterforskningen på sjefene. En toppsjef har allerede tatt sin hatt og gått etter at skandalen ble rullet opp i fjor sommer. To av de ni toppene er blant annet tidligere visepresidenter i selskapet, mens de sju andre er ledende kontrollører som har hatt ansvaret for kvalitetstestingen av bilene som har forlatt selskapets fabrikker.

Politiets foreløige etterforskning konkluderer med at ledelsen i Mitsubishi Motors systematisk skal ha skjult opplysningene om de defekte bildelene, og at klager fra misfornøyde kunder og verksteder skal ha blitt trenert og ikke fulgt opp, melder AP.

I august i fjor gjennomførte politiet i Japan razziaer mot selskapets hovedkontor i Tokyo, i tillegg til at to fabrikker og hjemmene til ansatte ble undersøkt i jakten på bevis. Flere datamaskiner og bedriftsdokumenter ble beslaglagt av politiet. Saken begynte å rulle da Mitsubishi selv kalte tilbake 620 000 kjøretøy i fjor sommer. Tilbakekallelsen kom etter at inspektører fra landets transportdepartement tilfeldigvis fant klager fra misfornøyde bilkunder gjemt i et garderobeskap til en av de ansatte i Mitsubishi.

Politiets undersøkelser har også avdekket at bilkonsernet siden 1977 har repartert skader på biler for kunder i det skjulte, uten å opplyse myndighetene om feilene. Dersom noen blir funnet skyldig i anklagene som er reist, risikerer de enorme bøter. Det samme gjør også selskapet Mitsubishi.