Etterforskes som drap

Sveits har åpnet kriminal-etterforskning etter flytragedien. Den russiske piloten varslet om kollisjonskursen 40 sekunder før flygelederne reagerte. Les om de 90 sekundene da alt gikk galt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I ettermiddag opplyste justismyndigheten at Sveits har åpnet kriminaletterforskning av flykollisjonen over Sør-Tyskland der 71 mennesker omkom. Sveitserne har ansvar for etterforskningen fordi flyet var under ledelse av den sveitsiske trafikkontrollen Skyguide. Nyheten kom samtidig som russiske pårørende er i Tyskland for å besøke ulykkesstedet.

Russiske Batyr Khismatullin klemmer handa rundt avispapiret med blomsterbuketten i det han setter beina på tysk jord. Røttene henger igjen, og de skal han plante der restene av Tupolev-flyet smalt i bakken mandag kveld. Om bord var datteren Lenara (15). Det var hun som plantet blomstene i hagen hjemme i Ufa øst i Russland. Nå vil han at blomstene skal vokse der hun døde.

Khismatullin er en av rundt 130 pårørende som i dag ble flydd til Friedrichshafen 30 kilometer fra ulykkesstedet. De kommer for å sørge der de mistet sine kjære, men også for å få svar på hva som skjedde da 71 mennesker mistet livet i kollisjonen mellom fraktflyet og passasjerflyet. Det som først begynte med sterk kritikk mot de russiske pilotene, er i ferd med å utvikle seg til en gedigen skandale for de sveitsiske flygelederne.

Følgende gikk galt

De har fastholdt at de ga russerne beskjed 50 sekunder før kollisjonen, og at de måtte gi tre advarsler før pilotene endret kurs og styrte nedover. Da var det for seint for DHL-flyet var i ferd med å foreta samme unnamanøver. I smellet som fulgte omkom samtlige om bord, og lik og vrakrester ble spredt over et 30 kilometer langt område.

Det russiske nyhetsbyrået RIA-Novosti melder at pilotene i Tupolev 154-flyet selv oppdaget flyet som kom i midt i mot, og at det var de som varslet flygelederne 90 sekunder før kollisjonen. Disse opplysningene har de fått av kilder innen etterforskningen. Etter denne første beskjeden gikk alt galt:

  • 1. januar ble den minimale høydeavstanden mellom fly i europeisk luftrom halvert fra 600 til 300 meter.
  • Seks dager før ulykka ble radarsystemet i Zürich stemplet som upresist og foreldet av den sveitsiske lufthavari-kommisjonen. De ba om at radaren blir byttet ut. Manglene har vært kjent siden 1998.
  • De sveitsiske radarskjermene oppdateres hvert 12. sekund - mot de anbefalte åtte.
  • 90 sekunder: Passasjerfly-pilotene oppdager flyet som er på vei rett mot dem, og varsler kontrolltårnet i Zürich.
  • Varslingssystemet i kontrolltårnet som slår alarm når to fly er på kollisjonskurs, var skrudd av for vedlikehold.
  • Bare én flygeleder fulgte med - den andre tok seg en pause. Det er uenighet om reglene påbyr to flygeledere når varslingssystemet er avskrudd.
  • 50 sekunder: Kontrolltårnet har oppdaget faren og ber passasjer-flyet om å endre kurs. Ifølge sveitserne var tidsfristen knapp, men godt innenfor standarden for internasjonal flytrafikk.
  • 25 sekunder: Først etter den tredje advarselen fra flygelederen, vendte passasjerflyet nesa nedover.
  • De to pilotene som var alene i fraktflyet fra DHL hadde samtidig blitt advart av kollisjons-varselet om bord i flyet. Dermed satte de også kursen nedover for å unngå sammenstøtet.
  • Klokka 23.43: Kollisjonen er et faktum i 11 000 meters høyde over grensa mellom Tyskland og Sveits.

Kona klarte ikke turen

1200 mennesker med tilgang på alt fra kranutstyr til luftballonger ble satt inn i leitinga etter omkomne, og til nå er 67 funnet. Politiet regner med at samtlige 71 er gjort rede for i løpet av dagen. Det er mer usikkert om de lykkes med å identifisere alle etter den voldsomme kollisjonen.

15 russiske eksperter bistår granskningskommisjonen som i tillegg består av ekspertise fra Tyskland, Sveits og USA. Samtlige ferdskrivere og taleregistratorer er funnet, og etterforskerne kartlegger nå flyenes ferd de siste sekundene før kollisjonen. Resultatene er ferdig tidligst fredag.

Det er ikke en dag for tidlig for de pårørende som krever svar på hvordan så mye kunne gå galt samtidig. 52 av de russiske passasjerene var mindreårige - mange var skoleungdom med toppkarakterer fra eliteskoler som skulle feire skoleslutten med en Spania-tur. Da den grusomme beskjeden kom, trodde foreldrene at barna allerede lå på stranda og koste seg.

De pårørende ble hentet av seks busser da de ankom Tyskland i dag. Med seg hadde de seks leger som psykisk støtte. Batyr Khismatullin tar med seg blomstene som datteren plantet, om bord i bussen. Kona ble så knust av nyheten at hun ikke klarte turen.

- Det er veldig vanskelig for fruen min, sier han til nyhetsbyrået AP.

<B>BUNNLØS SORG: Tidlig i dag forlot de pårørende Bashkortostan-regionen øst i Russland med flyet som lokalmyndighetene betaler.
<B>STØTTE FRA LOKALMILJØET: En besøkende skriver i kondolanseboka som er langt ut i rådhuset i Überlingen ved Constance-innsjøen i Tyskland.
<B>VANSKELIG ARBEID: Lik og vrakrester er spredt utover et spredtbygd jordbruks-område på 30 kilometer.
<B>VOKTER VRAKET: En politimann passer på haledelen av Tupolev-flyet som hadde 69 mennesker om bord.
<B>SJANELØSE: Redningsmannskapene fant ingen overlevende etter den voldsomme kollisjonen i 11 000 meters høyde.
<B>GIR SVARET? To menn bærer med seg flyenes "svarte bokser". Taleregistratorene og ferdskriverne kan tidligst fredag gi svaret på hva som skjedde da alle rutiner sviktet og 71 mennesker døde.
PÅ TYSK JORD: I dag ankom de russiske pårørende grenseområdet mellom Tyskland og Sveits for å sørge ved ulykkesstedet. Mange hadde med blomster.