Etterforskningsleder: Andreflygeren styrtet flyet i fjellet med vilje

Andreflygeren stengte kapteinen ute.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MÁLAGA/OSLO (Dagbladet): De pårørende til ofrene i det styrtede flyet «er i en tilstand av sjokk», etter å ha fått høre om etterforskernes foreløpige slutninger, fortalte statsadvokat Brice Robin i Marseille. Han er ansvarlig for den strafferettslige delen av etterforskninga etter flystyrten i Alpene.

Robin hadde informert dem før han holdt en pressekonferanse i Marseille, hvor han la fram de oppsiktsvekkende opplysningene som etterforskerne har fått gjennom å analysere taleopptakeren fra flyets førerhus.

Andreflygeren ombord, 28 år gamle Andreas Lubitz, fikk overlatt kommandoen over flyet av kapteinen, som måtte på do. Deretter satte andreflygeren med vilje og manuelt flyet til bratt nedstiging.

Kapteinen forsøkte å komme inn igjen i førerhuset, men andreflygeren slapp ham ikke inn. Andreflygeren pustet helt normalt til flyet styrtet inn i fjellet og var mest trolig ved bevissthet.

Statsadvokat Robin har bedt tyske myndigheter om å undersøke personlige forhold omkring Lubitz, som er tysk statsborger. Utover dette vet ikke statsadvokaten i øyeblikket mer om ham.

- Vi har fått utskrift av lydopptaket fra de siste tretti minuttene av flyturen. I de første tjue minuttene snakker de to i førerhuset vanlig og i vennlig tone. Så hører vi kapteinen gjennomgå prosedyren for å lande i Düsseldorf. Han får svar som vi kan oppfatte som lakoniske, sier statsadvokat Robin.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Deretter ber kapteinen andreflygeren om å overta kommandoen over flyet. Vi hører kapteinen skyve setet sitt bakover og døra til førerhuset åpnes. Kapteinen måtte ut i et naturlig ærend, forteller statsadvokaten.

- Deretter hører vi andreflygeren vri på en bryter som får flyet til å gå inn i bratt nedstigning. Dette kan bare gjøres manuelt med hendene og med vilje. Så hører vi kapteinen snakke i den interne telefonen og vil inn i førerhuset igjen. Men han får ikke svar innenfra. Vi kan høre andreflygeren puste helt normalt helt til flyet treffer bakken, fortsetter Robin.

- I mellomtida hører vi flyet bli anropt av flygelederne, men det kommer intet svar. Tårnet ber andre fly i området anrope denne Airbus A320, men de får heller ikke noe svar. Flygelederne slår full alarm. Så hører vi kraftige slag mot døra fra kapteinen som vil inn. Dette er like før flyet treffer bakken. Helt til slutt hører vi skrik, forteller han.

Etter å ha gjengitt dette hendelsesforløpet i gjør Robin også rede for etterforskernes foreløpige konklusjon.

- Vår tolking så langt, det mest trolige, er at andreflygeren med vilje nekter kapteinen å komme inn og med vilje setter flyet på nedstigning av grunner som vi ikke kjenner. Men det kan se ut som om andreflygeren med vilje ville ødelegge flyet.

På dette tidspunktet fikk han spørsmål om han trodde at det dreide seg om sjølmord.

- Jeg brukte ikke ordet fordi jeg ikke vet det. Andreflygeren hadde ingen grunn til å utestenge kapteinen fra førerhuset eller til å få flyet til å gå ned 1000 meter per minutt. Andreflygeren pustet normalt helt til flyet traff bakken. Det var ingen andre i førerhuset før flyet traff bakken.

Robin slår også fast at det så langt er ingenting som tyder på at dette dreier seg om ei terrorhandling.

- De pårørende har fått alle de opplysningene som jeg har offentliggjort her og nå. De er i en tilstand av sjokk, forteller statsadvokat Brice Robin.

Etterforskerne vil fortsette sitt arbeid på alle felt. De håper å finne innholdet av den andre såkalte «svarte boksen», som man foreløpig bare har funnet skallet av, men ikke minnebrikka, som inneholder alle målingene fra instrumentene om bord sekund for sekund. Arbeidet med å bringe ut de omkomne fra ulykkesstedet har kommet igang, men det møysommelige arbeidet med å identifisere dem vil ta tid, ifølge statsadvokat Brice Robin.