Etterlatt på Hvaler etter båtbrann

Jesper Åsenfors var en av flere som sto forvirret igjen på brygga, etter at det brøt ut en mindre brann på «Vesleø II» som går mellom Strømstad og Skjærhalden.

FRAMME: Jesper Åsenfors kom etter hvert fram til campingen i Strømstad, etter å ha blitt etterlatt på Hvaler. Foto: Privat
FRAMME: Jesper Åsenfors kom etter hvert fram til campingen i Strømstad, etter å ha blitt etterlatt på Hvaler. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Fredag ettermiddag ble 44 personer evakuert da det oppsto en mindre brann om bord på passasjerbåten MS «Vesleø II» utenfor Skjærhalden på Hvaler i Østfold.

Båten går mellom Skjærhalden og Strømstad i Sverige, og skulle etter planen gått tilbake til Strømstad fredag ettermiddag.

Det gjorde den ikke. Det skapte trøbbel for flere av dem som hadde planlagt å være med båten tilbake til Sverige, deriblant Jesper Åsenfors.

Han sier til Dagbladet at han hadde gjort en rekke forsøk på å ringe selskapet som driver ferjesambandet, uten hell. På nettsidene sine har selskapet oppført et telefonnummer man kan ringe, men da Åsenfors forsøkte dette fikk han beskjed om at denne telefonen var stengt fra 16.00 til 08.00.

OM BORD: Her er Åsenfors om bord på ferja før brannen oppsto. Foto: Privat.
OM BORD: Her er Åsenfors om bord på ferja før brannen oppsto. Foto: Privat. Vis mer

Ringt mange ganger

- Jeg forstår selvsagt at de har hatt en del å gjøre, men når man ringer det nummeret, så kommer det fram at det er stengt etter klokka 16. Vi har forsøkt flere ganger uansett, sier Åsenfors til Dagbladet natt til lørdag.

Han forteller at han og vennene endte opp med å ta en buss fra Skjærhalden til Fredrikstad, og så overtalte venner og familie til å kjøre dem hjem.

BRANNVESENET PÅ PLASS: Mens Åsenfors ventet på svar, ble han vitne til a brannvesenet ankom brygga. Foto: Privat
BRANNVESENET PÅ PLASS: Mens Åsenfors ventet på svar, ble han vitne til a brannvesenet ankom brygga. Foto: Privat Vis mer

- Fire av oss bor i Fredrikstad-Sarpsborg-området, så vi klarte å finne to biler til oss og de fire vennene vi reiste med, sier Åsenfors. Totalt var vennegjengen til Åsenfors på åtte personer.

- Dette er likevel helt på egen kostnad, fordi vi har husdyr i Sverige som vi måtte hjem til, sier han videre.

Det er litt over en time å kjøre fra Skjærhalden til Strømstad.

- Prinsipp

Han sier at det var flere andre svensker som måtte finne alternative løsninger, enten ved å finne et hotellrom i Skjærhalden eller ta en taxi hjem til Strømstad.

- Personlig for meg er ikke dette noen kjempesak og det løste seg helt okay for oss, men for meg er det et prinsipp at det må komme informasjon om innstilte reiser og alternativ transport eller erstatning, sier han videre.

- Det skal selvfølgelig legges til at jeg selvsagt er kjempeglad for at det under omstendighetene har gått bra med alle de involverte på sjøen, og responsen fra redningstjenesten, som er det absolutt viktigste. Vi andre klarer oss, men de har et ansvar for de som har forventet og belaget seg på en returreise, sier han.

- Meldte ikke om gjester

Den eneste informasjonen som ligger ute på nettsidene til Hvaler Fjordcruise er følgende:

«Vi ber alle passasjerer som var med oss på turen klokka 17 fra Strømstad fredag 29. juli om å kontakte oss. Vi ønsker å høre om noen trenger hjelp til å snakke med noen eller har behov for annen profesjonell hjelp». Videre er det oppført en mailadresse og det aktuelle telefonnummeret som Åsenfors har forsøkt flere ganger.

Rett før midnatt, lenge etter at Åsenfors var tilbake i Strømstad, fikk han svar på en e-post han hadde sendt til Hvaler Fjordcruise.

«Det var jo beklagelig at dere ikke kom med over igjen, men besetningen rapporterte til oss som landorganisasjon hva som var status på gjester, besetning og brannsituasjonen om bord. De rapporterte ikke om at det fantes gjester som var i trygghet på land i Skjærhalden. Grunnen til at dere ikke har fått tak i oss er formodentlig at alle kommunikasjon med redningsaksjonen skjer på telefon. Vi som landorganisasjon er også opptatt med assistanse per telefon til fartøyet. Det vi kan gjøre for dere er å tilbakebetale prisen for billettene», skriver selskapet i en mail til Åsenfors.

- La ut informasjon

Rederiansvarlig i Hvaler Fjordcruise, Jan Anders Hugo Olsson, forteller til Dagbladet at de nå jobber med å komme i kontakt med dem som har vært rammet av evakueringen.

- Vi la ut informasjon på nettsidene våres om at hvis det var noen som ønsket å komme i kontakt med oss, så måtte de sende oss en e-post eller ringe vakttelefonen. Det var klar og tydelig informasjon om dette, hevder Olsson.

Han mener også at kundene må ha forståelse for at rederiet har hatt mye fokus på innledende redningsarbeidet.

- Hvis det er noen som har opplevd dette som vanskelig, så er det selvsagt beklagelig, men vi kommer selvsagt til å dekke alle kostnader. Det er bare å sende oss en e-post, sier rederisjefen.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer